حملات لفظی باراک اوباما به دونالد ترامپ

«هیچ ملتی، این سطح از خشونت برخاسته از سلاح را که ما تحمل می‌کنیم، تحمل نمی‌کند»

دیدار رئیس جمهور اوباما و رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ در کاخ سفید، 10 نوامبر 2016

JIM WATSON / AFP

باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا دیروز در واکنش به حملات خونین تیراندازی که در پایان هفته‌ گذشته که جان دست‌کم ۳۰ تن را گرفت، در اعلامیه‌ای از شهروندان این کشور خواست تا «کاربرد کلمات ترس‌آفرین» را نکوهش کنند.

آقای اوباما در  اعلامیه‌ای که از صفحه توییترش منتشر کرد، نوشت: «کاربرد چنین کلمات توسط رهبران آمریکا منجر به ایجاد فضای ترس می‌شود و گرایش‌‌های نژادپرستانه را به امر عادی بدل می‌کند».

او افزود با این‌که هنوز انگیزه‌های مظنون تیراندازی‌‌ شهر ال پاسو روشن نشده، اما قراینی هست که نشان می‌دهد افراد دارای گرایش‌های نژادپرستانه خود را ملزم می‌دانند تا برای حفظ برتری سفیدپوستان به خشونت متوسل شوند. او چنین افرادی را شبیه پیروان داعش و سایر گروه‌های تروریستی خواند که در نتیجه ترویج ملی‌گرایی سفیدپوستان در اینترنت افراطی شده‌اند.

آقای اوباما هرچند نامی از کسی نبرد، اما رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که اشاره او به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکاست که سخنانش در مورد مهاجران و نمایندگان رنگین پوست کنگره آمریکا اخیرا واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

واکنش متفاوت از رئیس جمهوری آمریکا

سخنان دیروز دونالد ترامپ بسیاری‌ را در آمریکا شگفت‌زده کرده است. آقای ترامپ که شیوه منحصر به فرد و مناقشه‌ برانگیزی در ابراز دیدگاه‌های سیاسی خودش دارد، دیروز در سخنانی با نکوهش نژادپرستی و ملی‌گرایی برتری طلبانه سفیدپوستان از کنگره آمریکا خواست تا لایحه‌ای برای وضع قوانین سخت‌گیرانه برای خرید و حمل اسلحه وضع کند.

راهکارهای پیشنهادی آقای ترامپ برای جلوگیری از حوادث خونین تیراندازی هرچند مورد تایید مخالفان سیاسی آقای ترامپ قرار نگرفت، اما بسیاری‌ لحن متفاوت رئیس جمهور در نکوهش تعصب و نژادپرستی را تلاش «ارزنده‌ای» برای ایجاد همدلی پس از تراژدی تیراندازی در ایالت تگزاس و اوهایو خواندند.

در همین حال برخی از آگاهان، با طرح این پرسش که آیا به سخنان از پیش نوشته‌ شده ترامپ باور کنیم یا به توییت‌های او، از او به دلیل عدم پایداری بر مواضع سیاسی‌اش انتقاد می‌کنند.

این در حالیست که در دو تیراندازی در پایان هفته‌ گذشته در آمریکا ۳۰ تن کشته و نزدیک به ۶۰ تن دیگر مجروح شدند. از آغاز سال میلادی تا اکنون ۲۵۱ تیراندازی در آمریکا صورت گرفته که در آنها نزدیک به هشت هزار تن جان باخته‌اند.‌