ورود اولین شرکت ارز دیجیتال به بازار سهام

کوین‌بیس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده است

ارزش بیت‌کوین در اوایل این هفته، پیش از ورود کوین‌بیس به بورس به رکورد ۶۴ هزار دلار رسید - REUTERS/Dado Ruvic/File Photo

ارزش سهام شرکت کوین‌بیس پس از ورودش به بورس اوراق بهادار به ۱۱۲میلیارد دلار افزایش یافت و این‌گونه، کوین‌بیس به اولین شرکت بورسی در حوزه ارز دیجیتال بدل شد.

این شرکت بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده است و مجموعه‌ای از خدمات مالی را مبتنی بر بیت‌کوین و ۵۰ ارز دیجیتال دیگر ارائه می‌دهد.

سهام این شرکت صبح روز چهارشنبه با ۳۸۱ دلار در بازار دست‌چین جهانی نزدک پذیره‌نویسی شد و ارزش آن در چند دقیقه ابتدایی معاملات به سرعت به ۴۲۹ دلار رسید.

قیمت سهام پس از آن در طول روز کاهش یافت و به حدود ۳۵۰ دلار رسید. کف قیمت سهام این صرافی در روز سه شنبه ۲۵۰ دلار تعیین شده بود، اما هیچ معامله‌ای در آن قیمت انجام نشد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، آخرین ارزش‌گذاری این شرکت در سال ۲۰۱۸ در جریان جذب سرمایه‌گذاری خصوصی بود. در سال ۲۰۱۸، سرمایه‌گذاران ارزش شرکت را معادل ۸ میلیارد دلار برآورد کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به جای استفاده از پذیره‌نویسی سنتی، کوین‌بیس تصمیم گرفت به طور مستقیم وارد فهرست شرکت‌های بورسی شود که این امر موجب صرفه‌جویی هزینه‌ کارمزد بانک‌های سرمایه‌گذاری شد.

اما بر خلاف پذیره‌نویسی سنتی، خود شرکت هیچ سرمایه‌ای از طریق فهرست مستقیم تامین نمی‌کند اما به کارمندان و سرمایه‌گذاران فعلی اجازه می‌دهد سهام خود را به مردم بفروشند، نه این که شرکت سهام جدیدی ارائه دهد.

پیش از کوین‌بیس دیگر شرکت‌های فناوری نظیر پلنتی‌یر، اسلک، اسپاتیفای و روبلاکس از این شیوه برای ورود به بورس استفاده کرده بودند.

ورود به این فهرست کوین‌بیس را به یکی از ۱۰۰ شرکت با ارزش در ایالات متحده تبدیل کرد.

ارزش بیت‌کوین در اوایل این هفته پیش از ورود کوین‌بیس به بورس به رکورد ۶۴ هزار دلار رسید.

این شرکت در سال ۲۰۱۲ برای ساده‌سازی خرید بیت‌کوین تأسیس شد و از آن زمان به محبوب‌ترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده تبدیل شده است.

این شرکت در حال حاضر ۵۶ میلیون کاربر دارد. این رقم در پایان سال گذشته ۴۳ میلیون کاربر و در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۲ میلیون کاربر بود.

در سال ۲۰۲۰ درآمد این شرکت بیش از دو برابر افزایش یافت و به ۱.۲۸ میلیارد دلار رسید. این‌‌گونه شرکت پس از زیان‌دهی سال ۲۰۱۹، ۳۲۲.۳ میلیون دلار سود کسب کرد.

بنیان‌گذار شرکت، برایان آرمسترانگ، صاحب ۳۹.۶ میلیون سهم در این شرکت است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد