«گونه بریتانیایی کووید باعث افزایش وخامت این بیماری نمی‌شود»

بر اساس یک پژوهش این گونه جدید مسری‌تر است ولی احتمال ابتلای وخیم در بیماران مبتلا را افزایش نمی‌دهد

گونه کنت سال گذشته ظاهر شده و شروع به سرایت در بخش‌هایی از انگلستان کرد-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

بنا به پژوهشی جدید، آن گونه از ویروس کرونا که اولین‌بار در کنت (انگلستان) شناسایی شد مسری‌تر است ولی احتمال ابتلای وخیم در بیماران مبتلا را افزایش نمی‌دهد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، ابتدا در ژانویه به مردم گفت این گونه که «بی۱۱۷» خوانده می‌شود ممکن است باعث «میزان بیشتری از مرگ‌ومیر» شود. پژوهش‌هایی چند نیز بعدتر این نظر را تکرار کرده و گفتند بی۱۱۷ مرگبارتر است.

با این وجود در دو پژوهشی که منتشر شده است هیچ مدرکی پیدا نکردند که افراد مبتلا به بی۱۱۷ در مقایسه با افرادی که به گونه‌های دیگر مبتلا شده‌اند، علائمی بدتر یا خطر بیشتر ابتلا به کووید طولانی دارند.

هر دو تحقیق اظهار کردند ذرات مسری و نرخ بازتولید بی۱۱۷ بالاتر بوده است و افزودند مدارک روزافزونی وجود دارد که این گونه نسبت به گونه اصلی که اولین‌بار در ووهان چین کشف شد، مسری‌تر است.

این دو پژوهش مطالعاتی در فاصله سپتامبر تا دسامبر سال گذشته انجام شدند وقتی گونه کنت برای اولین‌بار ظاهر شده و شروع به سرایت در بخش‌هایی از انگلستان کرد.

محققان اذعان کردند یافته‌های آنها با نتایج سایر مطالعاتی که وخامت این گونه را بررسی می‌کردند متفاوت است و خواستار تحقیقاتی بیشتر در این زمینه شدند.

یکی از این پژوهش‌ها اطلاعات بیماران ویروس کرونا که بین ۹ نوامبر تا ۲۰ دسامبر در بیمارستان دانشگاه کالج لندن و بیمارستان دانشگاه نورت میدلسکس بستری شده بودند را بررسی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان وخامت بیماری در افراد مبتلا به بی‌۱۱۷ با سایر گونه‌ها و همچنین میزان ذرات مسری در آنها را مقایسه کردند.

در میان ۳۴۱ بیماری که پاسخ آزمایش‌های آنها بررسی شد، ۵۸ درصد (۱۹۸ مورد از ۳۴۱ تا) به گونه بی۱۱۷ و ۴۲ درصد (۱۴۳ مورد از ۳۴۱ تا) به گونه‌ای غیر از بی۱۱۷ مبتلا بودند.

این پژوهش که در مجله علمی بیماری‌های مسری «لنست» منتشر شده هیچ مدرکی دال بر ارتباط میان این گونه با افزایش وخامت بیماری پیدا نکرد؛ چرا که ۳۶ درصد از افرادی که به بی۱۱۷ مبتلا بودند در مقایسه با ۳۸ درصد از افرادی که به گونه‌های دیگر مبتلا بودند دچار بیماری وخیم یا مرگ شدند.

حدود ۱۶ درصد از بیماران مبتلا به بی۱۱۷ در مقایسه با ۱۷ درصد از مبتلایان به گونه‌های دیگر که در همین بازه فوت کردند، در مدت ۲۸ روز جان باختند. 

دکتر النی ناستولی، از بیمارستان دانشگاه کالج لندن، عضوی از بنیاد اوقاف سازمان بهداشت همگانی، گفت: «یکی از نکات قوت تحقیق ما این است که در همان بازه‌ای که بی۱۱۷ ظهور کرد و در سراسر لندن و جنوب انگلستان سرایت یافت، شروع و انجام شد. ارزیابی این گونه پیش از اوج گرفتن پذیرش در بیمارستان و هرگونه تاثیر منفی آن بر نظام بهداشتی به ما دریچه‌ای مهم در زمان ارائه کرد که اطلاعاتی حیاتی درباره نوع تفاوت بی۱۱۷ در وخامت و منتهی به مرگ شدن نسبت به بیماران بستری در موج اول شیوع ویروس به دست آوردیم».   

او ادامه داد: «تحقیق ما اولین مورد در بریتانیا است که اطلاعات نمونه‌برداری کامل بافت ژنتیکی را در زمان واقعی و همچنین اطلاعات موجود در بیمارستان‌های نظام بهداشتی را مورد استفاده قرار داد و اطلاعات جسته گریخته بالینی را یکپارچه کرد».

تحقیق دوم که در مجله علمی بهداشت عمومی لنست منتشر شده اطلاعات ۳۶ هزار و ۹۲۰ کاربر بریتانیایی اپ مطالعه علائم کووید را بررسی کرد که این اطلاعات را خود گزارش کرده و بین ۲۸ سپتامبر و ۲۷ دسامبر پاسخ آزمایش آنها به کووید مثبت شده بود.

این ارزیابی ۱۳ هفته کامل را در این بازه پوشش داد که طی آن میزان ابتلا به بی۱۱۷ به گونه‌ای قابل توجه در لندن، جنوب شرقی و شرق انگلستان افزایش یافت.

کاربران اگر طی ۱۴ روز قبل از شروع آن هفته پاسخ مثبت ابتلا به کووید خود را دریافت کرده بودند، در آمار هفته در نظر گرفته می‌شدند.

برای هر هفته در هر یک از مناطق تحت ارزیابی (اسکاتلند، ولز و هفت منطقه انگلستان در نظام پزشکی) محققان نسبت کاربرانی که هر یک از ۱۴ علامت کووید-۱۹ را گزارش کرده بودند، محاسبه کردند.

دکتر کلیر استیوز، پژوهشگر و مشاور افتخاری فیزیک در کینگز کالج لندن که از نویسندگان این تحقیق است، گفت: «ما تنها با تجمیع دو بانک اطلاعاتی عظیم قادر به انجام این کار بودیم: یکی نمونه‌برداری وسیع بافت ژنتیکی گونه‌های مسری که در بریتانیا انجام شد، و دیگری علائم و آمار آزمایش‌ها از میلیون‌ها کاربر اپ مطالعه علائم کووید. با مطالعه این دو ما تایید کردیم که مسری‌تر بودن این گونه درست است ولی همچنین نشان دادیم بی۱۱۷ آشکارا به تمهیدات قرنطینه واکنش نشان داده و به نظر نمی‌تواند از مصونیت حاصل از ابتلا به ویروس اصلی فرار کند».

او ادامه داد: «اگر گونه‌های جدید دیگر ظاهر شود، ما تغییرات علائم گزارش شده و نرخ ابتلای مجدد به آن را بررسی خواهیم کرد و این اطلاعات را با سیاست‌گذاران عرصه بهداشت به اشتراک خواهیم گذاشت».

این ارزیابی هیچ اختلاف آماری قابل‌توجهی در ارتباط با میزان ابتلا به بی۱۱۷ در این مناطق و نوع علائمی که افراد تجربه‌ کرده‌اند پیدا نکرد.

دکتر نیکلاس دیویس، زیست‌شناست تکاملی و متخصص بیماری‌های همه‌گیر در دانشکده بهداشت و داروهای گرمسیری لندن گفت که اغلب مدارک موجود حاکی از این است که بی۱۱۷ «بیشتر از سایر گونه‌های سارس-کوو-۲ ممکن است باعث بستری شدن شما در بیمارستان شود، ولی وقتی در بیمارستان بستری شدید دیگر تفاوتی قابل توجه با سایر گونه‌های ویروس در نتیجه نهایی ندارد».

© The Independent

بیشتر از جهان