وضعیت سیاه کرونا و کمبود اکسیژن در ده‌ها شهر ایران

وزیر بهداشت می‌گوید وضعیت هفته بعد، از این هم بدتر خواهد شد

مسئله تامین اکسیژن برای بیماران جدی است- عکس از ایرنا

بنا بر تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت ایران، ۶۳ شهرستان ایران در «وضعیت سیاه کرونا» قرار دارند. ۸۵ شهرستان در وضعیت فوق قرمز، ۱۷۶ شهرستان قرمز، ۷۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۹ شهرستان در وضعیت زرد و هفت شهرستان هم در وضعیت آبی کرونا هستند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نیز اعلام کرد که کل مناطق استان تهران قرمز شده است. علیرضا زالی، سرعت بالای سرایت و شیوع بیماری در روزهای اخیر تهران را نسبت به قبل، «بی‌سابقه» خوانده است.

آمار جان‌باختگان کرونا در ایران، روزانه در حال افزایش است. در شبانه‌روز گذشته، ۳۲۱  نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. وزیر بهداشت ایران نیز با اشاره هفته‌های بحرانی پیش رو، هشدار داد: هفته آینده، وضع از این هفته هم بسیار بدتر خواهد شد؛ کما این که وضع این هفته از هفته قبل بدتر است و ما روزهای بسیار سختی در پیش داریم.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نیز در خصوص وضعیت شیوع بیماری در استان تهران، اعلام کرد که در این استان، برای اولین بار تمام شهر‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند و گسترش بیماری به صورت همگن در تمامی مناطق رخ داده است. به گفته علیرضا زالی، استان البرز، بعد از استان گیلان، بالاترین شتاب بروز بیماری در موج چهارم را تجربه می‌کند و در هم تنیدگی و تردد بین استان‌های تهران و البرز، می‌تواند یکی از مهمترین عوامل افزایش آمار ابتلا در پایتخت باشد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، می‌گوید که حجم مراجعان سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران، تاکنون بی‌سابقه بوده است. بر اساس گزارش‌های روزانه، در تهران از هر دو نفر مراجعه‌کننده دارای علائم، جواب تست پی‌سی‌آر (PCR) یک نفر مثبت می‌شود؛ همچنین، نرخ مثبت شدن تست‌های سریع نیز ۲۵ درصد برآورد شده است که از پخش گسترده ویروس در استان خبر می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تهران، تخت‌ برای بستری بیماران مبتلا به کرونا هم نایاب است. این موضوع را وزارت بهداشت در ایران در روزهای گذشته اعلام کرد. روز پنجشنبه هم رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به همین نکته عنوان کرد که در تهران، علاوه بر تخت، موضوع تامین اکسیژن برای بیماران مبتلا به کرونا هم مطرح است. او با بیان این که تامین اکسیژن از حیاتی‌ترین مؤلفه‌های درمانی بیماران مبتلا به کرونا محسوب می‌شود، افزود: باید در این خصوص برای روز‌های آتی، تدابیری اندیشیده شود.

پیش‌تر و در موج‌های آغازین شیوع کرونا در ایران هم دستگاه اکسیژن برای بیماران به مبتلا به کرونا کم بود. در زمان ابتلای علی انصاریان، ملی‌پوش تیم پرسپولیس، خانواده او از نبود دستگاه اکسیژن در بیمارستان محل بستری او خبر داده بودند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز در همدان گفته بود: باید بدانید که رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به چه کسانی برای کپسول اکسیژن ساز التماس کرده است. این سخنان سعید نمکی، از کمبود تجهیزات پزشکی حیاتی برای بیماران مبتلا به کرونا در کشور حکایت دارد.

در این بین، واکسیناسیون هم به چالش بزرگ کشور تبدیل شده است به طوری که در هفته‌های گذشته، اعضای ستاد مقابله با کرونا اعلام کردند اگر یک‌سوم جمعیت ۸۰ میلیونی ایران هم واکسینه شود، باز آمار جان‌باختگان دورقمی خواهد بود؛ چالشی که کارشناسان و متخصصان، از ماه‌های پیش همواره به دولت درباره آن هشدار داده بودند. حالا سعید نمکی امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه گفته است که پوشش واکسیناسیون قوی، در اردیبهشت انجام خواهد شد. به گفته وزیر بهداشت،  تا ۲۰ روز دیگر با پوشش بالای واکسیناسیون با واکسن وارداتی و واکسن تولید داخل، مردم ایران واکسینه خواهند شد.  

در این روز، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه هم از نهایی شدن قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک-وی روسی خبر داد. بر اساس این قرارداد، این ۶۰ میلیون دوز، از خرداد تا آذرماه به طریقی که در قرارداد مشخص شده است به ایران ارسال خواهد شد.