ستون‌نویس راست‌گرای که از نفوذ گرتا تانبرگ نگران است

نظر بی‌سلیقه اندور بولت خبر از معضل استرالیا با مساله تغییر اقلیم می‌دهد

گرتا تانبرگ در کنار ژکیوس دوبوشت شیمی‌دان سوئدی

FABRICE COFFRINI / AFP  

گرتا تانبرگ، فعال محیط ‌زیست و نامزد جایزه صلح نوبل، باعث خشمگین شدن ستون‌نویس راست‌گرای استرالیایی شد، که درباره او نوشت: «او به شدت تاثیرگذار است... مسیحی عمیقا پریشان، رهبر فرقه اقلیم هراس». [گرتا تانبرگ، دختر ۱۵ ساله سوئدی است که با اعتراض مقابل پارلمان سوئد خواستار اقدامی سریع برای رسیدگی به بحران تغییر اقلیم شد.]

این مقاله شدیدا شخصی اندرو بولت که در نشریه هرالد سان (Herald Sun )، متعلق به راپرت مرداک، منتشر شده بود، به خاطر تمرکز بر این واقعیت که گرتا به نشانگان آسپرگر، که نوعی از اوتیسم است، مبتلاست به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این نوجوان فعال محیط ‌زیست به تازگی اعلام کرده است که طی سفر با وسائلی که هوا را آلوده نمی‌سازد، اقیانوس اطلس را خواهد پیمود و در نشست اقلیمی سازمان ملل در ماه سپتامبر سخنرانی خواهد کرد. این سفر با قایقی مجهز به جدیدترین فناوری‌های روز خواهد بود که از سلول‌های خورشیدی و توربین‌های آبی برای تولید انرژی استفاده کرده و برق خود را بدون ذره‌ای سوخت کربنی تولید خواهد کرد.

بولت از «عدم تمایل گرتا به سازش» و «روحیه تمامیت‌خواهانه وی» شکوه کرده و ادعا می‌کند: «من هرگز ندیده‌ام که دختری به این جوانی با این همه بیماری روانی توسط افراد بی‌شماری این چنین پرستش شود.» او اضافه کرد: «ترس بیش‌ از اندازه وی از [تغییرات] اقلیمی از کسی که بیماری روانی با ترس نهادینه ‌شده دارد، عجیب نیست.»

مواضع استرالیایان به شدت درباره محیط ‌زیست ضد و نقیض است. لابی‌های کامیون‌رانان و کارکنان معدن به خوبی دیده‌اند که چگونه، وقتی شروع به جابه‌جایی اکثر کالاها از طریق جاده شد، ریل‌ها رو به افول گذاشته و بسته شد. در عین حال، به شعبه‌های جدید معدن‌کاری اجازه کار داده شده و انرژی بادی و خورشیدی نیز در مراحل آغازین توسعه به سر می‌برند.

در این هفته که گوگل هم در حال برگزاری کنفرانس گرمایش جهانی خود در سیسیلی است و صدها شخصیت مشهور (حتی شاید شاهزاده هری) با ۱۱۴ هواپیمای خصوصی خود به این کنفرانس می‌روند، عجیب نیست که در این میان، گرتا تانبرگ چنین خشمی را متوجه خود کرده است.

او شخصیتی واقعی است، یک شخصیت کاریزماتیک و الهام‌بخش که به کاری که اعتقاد دارد عمل کرده و سازش نمی‌کند. و این دقیقا دلیل جذابیت وی برای صدها هزار نفر است.

[توضیح مترجم]

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/voices

© The Independent