«قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک با روسیه نهایی شد»

قرار است این واکسن‌ها از خرداد ماه تا آذرماه به تدریج وارد ایران شود

ایران در حال حاضر جزو کشورهایی است که کمترین میزان واکسن را بین شهروندان خود توزیع کرده است- خبرگزاری ایرنا

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گفت قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتینک از روسیه برای واکسیناسیون کامل ۳۰ میلیون نفر امضا و نهایی شد.

او امروز پنجشنبه به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت: «بر اساس این قرارداد، از خرداد تا آذر ماه این ۶۰ میلیون دوز به طریقی که در قرارداد مشخص شده به ایران ارسال خواهد شد.»

به گفته جلالی، این قرارداد با مذاکرات فشرده سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF)  و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نهایی شده است.

این خبر تنها دو روز پس از سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران و امضای یک قرارداد همکاری بلندمدت بین دو کشور اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر، امضای قرارداد همکاری‌های ۲۵ ساله بین ایران و چین، با اعتراضات گسترده مردم مواجه شد. به نظر می‌رسد که در باره جزییات قرارداد همکاری بین ایران و روسیه، در مقایسه با قرارداد چین، اطلاعات کمتری در اختیار افکار عمومی گذاشته شده است.

او در باره اتمام ارسال دوزهای باقی‌مانده قرارداد فعلی برای دو میلیون دوز واکسن کرونا، گفت طرف روس متعهد شد به‌زودی بقیه دوزها را هر چه سریع‌تر تحویل دهد. تاکنون پنج محموله واکسن به میزان ۵۲۰ هزار دوز به ایران ارسال شده است.»

ایران در حال حاضر جزو کشورهایی است که کمترین میزان واکسن را بین شهروندان خود توزیع کرده است. به گفته مقامات وزارت بهداشت، تنها حدود نیم میلیون نفر این واکسن را در مرحله اول یا دوم دریافت کرده‌اند.

به گفته جلالی، دو شرکت ایرانی نیز با طرف روس برای تولید مشترک واکسن در ایران به توافق رسیده‌اند و سلول‌های تولید واکسن در اختیار یکی از این دو شرکت قرار گرفته است.

این خبر اندکی پس از آن اعلام شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز پنجشنبه تاکید کرد که نمی‌توان منتظر تولید واکسن داخلی ماند.

با آغاز موج چهارم کرونا در کشور، وضعیت در بسیاری از شهرهای ایران بحرانی اعلام شده است.

پیشتر رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد هشدار داده بود که اگر واکسن کرون وارد کشور نشود، فاجعه‌ای انسانی رخ خواهد داد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵ هزار و ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و به این ترتیب، مجموع بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سراسر ایران به دو میلیون و ۱۶۸ هزار و۸۲۷ نفر رسید.

طبق همین آمار، در شبانه روز گذشته، ۳۲۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۶۸۰ نفر رسید.

بسیاری از مقامات مسئول در جامعه پزشکی ایران، این آمار را دقیق ندانسته‌اند و در مواردی حتی تخمین زده‌اند که شمار واقعی بیماران و جان‌باختگان می‌تواند دو برابر آمار رسمی اعلام شده باشد.

در حال حاضر، ۲۹۵ شهرستان قرمز، ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» این شهرها ممنوع است. بنابراعلام وزارت بهداشت، ۴۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد و تنها ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.