درگذشت شاهزاده فیلیپ: نوه ملکه قول داد «مراقب مادربزرگ باشد»

«تا ابد خنده‌های خاص و نام آبجوی محبوبش را به یاد خواهم داشت»

شاهدخت یوژنی، در رسانه‌های اجتماعی به پدربزرگ فقیدش، دوک ادینبورگ، صمیمانه ادای احترام کرد.

شاهزاده فیلیپ روز جمعه، ۹ آوریل، در سن ۹۹ سالگی در کاخ ویندزور درگذشت.

اکنون شاهدخت یوژنی با انتشار دو عکس از خود با دوک فقید و زیرنویس‌هایی احساسات‌برانگیز، از پدربزرگ فقید خود یاد کرده است.

در نخستین عکس، یوژنی در سنین بزرگسالی در مراسمی کنار پدربزرگ خود ایستاده است. در عکس دوم، او را در سنین کودکی می‌بینیم که کنار شاهزاده فیلیپ ایستاده و شاهزاده روی سر او دست گذاشته است.

در شرحی که این شاهدخت ۳۱ ساله نوشته، آمده است: «عزیزترین پدربزرگ دنیا، دل همه ما برایت تنگ است. اگر می‌دانستی در چند روز گذشته چقدر پیام سرسلامتی دریافت کرده‌ام خیلی خوشحال می‌شدی. مردم از خاطراتشان می‌گویند؛ که هنگام شام کنار تو نشسته بودند یا یک بار با تو دست داده‌اند؛ به یاد دارند که وقتی داشتی رد می‌شدی به آن‌ها سلام گفتی یا یادشان هست که دریافت جایزه دوک ادینبورگ چقدر برایشان با ارزش بوده است.»

یوژنی در ادامه توضیح می‌دهد که مهارت‌های زیادی را که در کودکی از پدربزرگش آموخته، به خوبی به یاد دارد. او می‌نویسد: «به یاد دارم به من پخت‌وپز، نقاشی و روخوانی یاد می‌دادی. چه لطیفه‌های بامزه‌ای تعریف می‌کردی. یادم می‌آید در مورد چندوچون دوران زندگی و خدمتت در نیروی دریایی می‌پرسیدم. یادم می‌آید وقتی داشتم سوسیس‌ها را جزغاله می‌کردم، به دادم رسیدی وگرنه، آن روز بی‌غذا می‌ماندیم.»

او افزود که تا ابد خنده‌های خاص پدربزرگ و نام آبجوی محبوبش را به یاد خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «تو را با دیدن بچه‌ها، نوه‌ها و نتیجه‌هایت به یاد خواهم آورد» و به مادربزرگش، ملکه، اشاره کرد که ۷۳ سال همسر شاهزاده فیلیپ بود. او نوشت: «ممنونیم برای تصمیمی که گرفتی و عشقی که نثار همه ما، مخصوصا مامان‌بزرگ، کردی. از او مراقبت خواهیم کرد. با عشق فراوان، یوژنی.»

پیش از شاهدخت، چندین نوه دیگر شاهزاده فیلیپ نیز برای ادای احترام به وی، بیانیه‌‌هایی صادر کرده بودند.

اوایل هفته جاری، دوک ساسکس و دوک کمبریج، جداگانه بیانیه دادند.

لحن بیانیه شاهزاده ویلیام رسمی بود و به خدمات شاهزاده فیلیپ در طول عمرش اشاره داشت. او نوشت: «پدربزرگم، مردی فوق‌العاده از نسلی فوق‌العاده بود. من و کاترین همچنان اجرای برنامه‌های مورد نظرش را ادامه خواهیم داد و در سال‌های آینده پشتیبان ملکه خواهیم بود. دلم برای پدربزرگم تنگ خواهد شد اما می‌دانم دلش می‌خواهد ما این راه را ادامه دهیم.»

دوک ساسکس نیز به شوخ‌طبعی پدربزرگش اشاره کرد و نوشت: «من هم مانند همه شمایی هستم که عزیز یا پدربزرگ یا مادربزرگی را در این یک سال سخت از دست داده‌اید. او پدربزرگم بود: سلطان کباب درست کردن، سرور تکه‌اندازان عالم و تا آخرین لحظه عمر، شوخ‌طبع!»

© The Independent

بیشتر از زندگی