۴۰۰ هزار واکسن کرونای چینی به تهران رسید

این واکسن‌ها در فاز دوم واکسیناسیون استفاده خواهند شد

معاون فنی گمرک ایران، امروز، پنج‌شنبه، از ورود ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونای سینوفارم، به فرودگاه امام خمینی خبر داد و گفت این واکسن‌ها از طرف صلیب سرخ کشور چین به ایران اهدا شدند.

مهرداد جمال ارونقی گفت: «این محموله از مبدأ پکن با پرواز ماهان به فرودگاه امام خمینی رسیده است و پس از پس از انجام تشریفات گمرکی تحویل سازمان غذا و دارو خواهد شد.»

گفته می‌شود این واکسن‌ها در فاز دوم واکسیناسیون استفاده خواهند شد که در آن باید حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واکسینه شوند، ازجمله حدود هفت میلیون نفر افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای.

تاکنون پنج محموله واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه شامل ۵۲۰ هزار دوز واکسن کرونا به ایران رسیده است که در مرکز برنامه واکسیناسیون عمومی قرار دارد. همین‌طور در کنار آن، ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن کووکسین شرکت باهارات بیوتک هند، نیز به ایران فرستاده‌شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با در نظر گرفتن واکسن‌های دریافت شده امروز، ۱٬۲۹۵٬۰۰۰ دوز واکسن کرونا برای جمعیت حدود هشتادمیلیون‌نفری ایران دریافت شده است.

فعلاً از واکسن داخلی که طبق وعده مقامات باید در بهار به تولید انبوه می‌رسید نیز خبری نیست. معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت:« پیش بینی می شود واکسن ایرانی رازی کوو پارس از اوایل شهریور ماه وارد بازار شود و در اختیار مردم قرار گیرد.»

به گفته رئیس‌کل نظام پزشکی کشور، ساخت واکسن داخلی «برکت» نیز با مشکل مواجه شده است و دیرتر آماده خواهد شد.

ظفرقندی، با اشاره به روند واردات واکسن کرونا در روزهای اخیر آن را نتیجه مذاکرات عباس عراقچی در حاشیه مذاکرات برجام دانست و گفت «پیش از آن، حتی ثبت سفارش‌های بخش خصوصی هم به نتیجه نمی‌رسید.»

رئیس‌کل نظام پزشکی کشور همچنین گفته است: «بسیاری از نمایندگان مجلس صراحتاً گفتند که هیچ واکسن خارجی نزنید تا واکسن داخل تولید شود.» مقامات بهداشتی ایران با توجه به دستور علی خامنه‌ای، از پذیرفتن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی منع شده‌اند.

بیشتر از جهان