به خانواده کشته‌شدگان حریق زاگرس دیه تعلق نمی‌گیرد

خانواده جان‌باختگان می‌خواهند با معرفی آن‌ها به‌عنوان «فداکار خدمت» بازماندگانشان از مزایای قانونی برخوردار شوند

مختار خندانی، یاسین کریمی و بلال امینی

نه ماه پس از جان باختن سه نفر از نیروی داوطلب در جریان مهار آتش‌سوزی‌های تابستان گذشته در ارتفاعات پاوه، وکیل خانواده درگذشتگان اعلام کرد که از سازمان‌های مسئول به علت عدم پرداخت دیه شکایت کرده‌اند.

قهرمان کریمی، وکیل خانواده مختار خندانی، یاسین کریمی و بلال امینی می‌گوید: «هیچ‌کدام از سازمان‌های مسئول برای پرداخت دیه به خانواده جان‌باختگان همکاری نکردند. حتی سازمان جنگل‌ها برای به سرانجام نرسیدن پرونده مانع‌تراشی هم کرد؛ بنابراین چون از طریق اداری موفق به گرفتن دیه نشدیم مجبور به شکایت از این سه سازمان شدیم.»

به گزارش رکنا «علی عباس نژاد» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با رد تلویحی وجود مشکل یا مانع برای پرداخت دیه، شکایت خانواده‌ها از سازمان جنگل‌ها را جزئی از روند اداری و قانونی دانسته و می‌گوید بیمه برای پرداخت دیه نیاز به حکم دادگاه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عدم پرداخت دیه به درگذشتگان حریق پاوه به گفته «جمشید محبت خانی» فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط‌زیست دلیل دیگری داشته است. به گزارش روزنامه ایران جان‌باختگان آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس کارت همیار محیط‌زیست نداشته‌اند و حضور آن‌ها در منطقه هم تحت مدیریت و یا با فراخوان محیط‌زیست نبوده است.

به گفته وکیل خانواده جان‌باختگان، «اداره منابع طبیعی استان تأکید دارد که مسئولیت دیه فعالان به عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است چون در منطقه حفاظت‌شده جان‌باخته‌اند.»

گفته می‌شود اداره منابع طبیعی نه‌تنها با خانواده‌ها همکاری نکرده است، حتی به همراهی دادگاه با خانواده‌ها برای عدم پرداخت هزینه ۱۳ میلیونی دادرسی با وعده پرداخت آن از مبلغ دیه نیز اعتراض کرد.

خانواده جان‌باختگان می‌خواهند با معرفی آن‌ها به‌عنوان «فداکار خدمت» بازماندگانشان از مزایای قانونی برخوردار شوند اما مسئولان محیط‌زیست می‌گویند جان‌باختگان دره ژاله شامل این قانون نمی‌شوند چون بدون هماهنگی در و بدون کارت همیار به منطقه رفته بودند.

تأکید مقامات محیط‌زیست بر همکاری ضابطه‌مند داوطلبان در حالی است که طی چهار ماه ابتدایی سال گذشته ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع ‌پیوست که مساحت درگیر آتش‌سوزی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گزارش شد اما امکانات در اختیار این سازمان برای خاموش کردن آتش در حد بیل و کلنگ، ابتدایی است.

افرادی که به‌عنوان داوطلب در اولین ساعات آتش‌سوزی که مهم‌ترین زمان برای جلوگیری از گسترش آن است، حضور دارند از افراد محلی و بومی هستند. از جمله قربانیان حریق ارتفاعات پاوه که از فعالین محیط زیستی این شهرستان بوده‌اند و بدون هیچ چشمداشتی در نبود نیروهای متخصص اطفا حریق جنگل‌ها، با حضور در منطقه دره ژاله برای جلوگیری از آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر با امنیتی شدن فضای فعالیت‌های محیط زیستی و حساسیت روی فعالین مدنی مخصوصاً در کردستان افراد بومی رغبت کمتری به حضور در فعالیت‌هایی که توسط دولت مستقیماً کنترل شود نشان می‌دهند.

یگان حفاظت محیط‌زیست که مسئول انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی و انجام عملیات اطفا حریق در جنگل‌ها و مراتع و مناطق حفاظت شده است، حتی توان حمایت از کارکنان زیرمجموعه خودش را هم ندارد و در موارد مربوط به منازعات بین محیط بانها و شکارچیان این موارد بارها به قتل کارکنان محیط‌زیست ختم شده است. در آخرین مورد محیط بان «میکائیل هاشمی» و «مهدی مجلل» با گلوله جنگی در زمان انجام خدمت توسط شکارچیان به قتل رسیدند. اقدامات سازمان محیط‌زیست درباره این قتل‌ها، دفن پیکر آن‌ها در قطعه شهدا، تجلیل از خانواده‌ها و «قول‌های همکاری خوبی» بود که از بنیاد شهید برای پیگیری حقوق مقتولین گرفته شد.

بیشتر از