آخرین بهای بیت‌کوین در مقایسه با «انقلاب آرام» رمزارزها

این استقبال می‌تواند ارزش بیت‌کوین را در ماه‌های آینده بالاتر هم ببرد و باعث شود «اتریوم» و سایر رمزارز‌ها از آن تقلید کنند

این روند افزایش بها، از ماه مارس سال گذشته  با آشکار شدن پیامدهای همه‌گیری کرونا، آغاز شد - pixabay

بیت‌کوین دقیقا یک ماه پس از رسیدن به بالاترین میزان ارزش خود تا به امروز، برای اولین بار در تاریخ خود، با صعود تا بالای ۶۳ هزار دلار، به نقطه اوج جدیدی رسیده است.

«اتریوم»، دومین رمزارز ارزشمند در جهان، نیز روز سه‌شنبه به رکورد‌ جدیدی دست یافت و چندین رمزارز دیگر هم افزایش بهای مشابهی داشتند.

این افزایش بها، ارزش بازار رمزارزها را به بالای دو تریلیارد دلار (۱.۴۵ تریلیاد پوند) رساند - یعنی بیش از ارزش شرکت‌های فیس‌بوک و تسلا با هم- و برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این صعود ادامه خواهد یافت.

هرچند با ادغام پرداخت‌‌ها با رمز دیجیتال در پلتفرم‌هایی چون «پی‌پال» و «ویزا» و نوآوری‌های فنی عمده در شبکه بیت‌کوین، این افزایش ارزش تنها بخشی از روایت به مراتب گسترده‌تر در مورد اختلال در کل صنایع مالی است.

این روند افزایش بها، از ماه مارس سال گذشته  با آشکار شدن پیامدهای همه‌گیری کرونا، آغاز شد.

پس از سقوط اولیه قیمت، ارزش بیت‌کوین در ماه دسامبر از زیر پنج هزار دلار به ۲۰ هزار دلار، یعنی بالاتر از نقطه اوج پیشین خود، رسید. بنا بر شاخص بهای «کوین‌مارکت‌کپ»، از آن زمان به بالاتر از ۶۱ هزار و ۵۰۰ دلار رسیده است و در حال حاضر، به قیمت تقریبا ۶۱ هزار دلار معامله می‌شود.

برخی‌، این دستاوردهای گسترده را نتیجه نبود امنیت اقتصادی فراگیر ناشی از محدودیت‌های اعمال شده در سراسر جهان و تعطیل کردن بخش‌های عمده‌ای از اقتصاد برای مهار کردن این ویروس مرگبار، می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عرضه محدود بیت‌کوین - تنها ۱۲ میلیون وجود خواهد داشت - باعث شده است که سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای از آن به عنوان نوعی «طلای دیجیتال» یاد کنند که در دوران‌‌های آشفتگی، نقش یک دارایی مطمئن را ایفا می‌کند. سرمایه‌گذاران نهادی، میلیاردها دلار به این رمزارز تزریق کرده‌اند اما مردم وجوه خود را از صرافی‌ها در آوردند تا آن‌ها را برای دوره‌های طولانی‌تر در فضای آفلاین ذخیره کنند.

از طرف دیگر، دولت‌ها در سراسر جهان برای تزریق پول به اقتصاد کشور و حذف مشاغل و کسب‌وکارها، بسته‌های محرک صادر کردند و اقدامات دیگری انجام دادند. این امر، برخی از تحلیلگران بازار را بر آن داشت تا هشدار دهند که در پیش گرفتن چنین شیوه‌های تورمی، کاهش ارزش ارزهای سنتی نسبت به کالاهای با عرضه محدود مانند بیت‌کوین را به دنبال خواهد داشت.

استیون کلسو، رئیس بازارهای سرمایه در «آی‌تی‌آی کاپیتال»، به ایندیپندنت گفت: «با کاهش شدید ازرش ارزهای قانونی، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده اعتماد خود را به پس‌انداز کردن از دست می‌دهند و خیلی زود متوجه می‌شوند که ارزش بیت‌کوین از طلا هم بیشتر است. این امر دلایل زیادی دارد. بیت‌کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال، مقرون به صرفه و دسترسی به آن، از طلای داخل گاو‌صندوق، آسان‌تر است؛ چیزی که سرمایه‌گذاران را با خطر افزایش نرخ بهره حقیقی روبه‌رو می‌کند. به‌علاوه، دارندگان بیت‌کوین بدون نیاز به واسطه‌ها، همچون ادارات یا مدیران مالی و در حوزه‌های قضایی جداگانه، به سرمایه خود دسترسی دارند.»

این استقبال می‌تواند ارزش بیت‌کوین را در ماه‌های آینده بالاتر هم ببرد و باعث شود «اتریوم» و سایر رمزارز‌ها از آن تقلید کنند.

این فناوری اساسی، در درازمدت می‌تواند با توانایی خود در تغییر سیستم مالی و با پرداخت‌ها و معاملات کارآمدتر از طریق دو شبکه همتا، ادامه این رشد را شاهد باشد.

پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری شرکت تبادل رمزارز «بیت‌فینکس»، گفت: «ادامه همه‌گیری، دسترسی به پناهی امن برای بیت‌کوین را به تعویق انداخته است؛ به‌ویژه در بازارهای در حال ظهور که به این رمزارز کشش خاصی دارند. این افزایش بها، خبرساز خواهد شد، اما تغییرات روزانه قیمت در مقایسه با انقلاب آرام بلاک‌چین‌های فناوری، ارزش چندانی ندارد ... شاید این افزایش بها نشان‌دهنده اولین تعدی معنادار بیت‌کوین به سیستم مالی سنتی و صنایع کارت اعتباری باشد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد