نخست‌وزیر سابق اسرائیل: شاید «بمب نطنز» ۱۰ سال پیش جاسازی شده باشد

حمله به راکتور هسته‌ای سوریه و طراحی ویروس استاکس‌نت در زمان ایهود اولمرت اتفاق افتاد

ایهود اولمرت می‌گوید عملیاتی مانند انفجار نطنز یک شبه اتفاق نمی‌افتد-Bryan R. Smith / AFP

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل با اشاره به انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز این احتمال را مطرح کرد که «شاید بمب ۱۰ تا ۱۵ سال پیش کار گذاشته شده باشد.»

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز با رسد سناریوی حمله سایبری، به نقل از خبرنگار ارشد نظامی خود احتمال کارگذاری مواد منفجره در نطنز را مطرح کرده بود. بر اساس این گزارش انفجار بامداد یکشنبه در تاسیسات نطنز در نتیجه انفجار موادی بوده که قبلا در این محل جاسازی شده بودند.

«وای‌نت» اسرائیل به نقل از اولمرت گزارش داد که احتمالا «بمبی که در نطنز منفجر شده، بیش از یک دهه قبل در این تاسیسات جاسازی شده بود در زمان مناسب منفجر شده است.»

انفجار روز یکشنبه در نطنز ۱۰ ماه پس از نخستین انفجار در این سایت اتفاق افتاد. مقامات تهران در هر دو مورد انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه می‌روند. اما مقامات اسرائیل به رسم همیشگی از تایید یا تکذیب این اتهام‌ها خودداری می‌کنند. 

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس کنونی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره انفجار نطنز اطلاعاتی را در مورد انفجار نخست در تیرماه ارایه داد. او در این گفت‌و‌گو برای نخستین بار اعلام کرد که عامل این انفجار جاسازی مواد منفجره در یک میز بوده که وارد تاسیسات مونتاژ اورانیوم در نطنز شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات با گزارش اخیر نشریه وای‌نت اسرائیل درباره جاسازی مواد منفجره همخوانی دارد.

اولمرت که در زمان بمباران راکتور هسته‌ای سوریه نخست‌وزیر اسرائیل بود، در این مصاحبه خاطرنشان می‌کند که انفجار در نتیجه یک برنامه‌ریزی و عملیات طولانی بوده است. او البته گفت نمی‌داند چه کسی پشت این حمله بوده است.

اولمرت که گفته می‌شود طراحی ویروس استاکس‌نت نیز در جریان نخست‌وزیر او انجام شده بود، گفت: «مبنای حمله‌هایی از این دست از مدت‌ها قبل چیده می‌شود.» به گفته او، اینچنین نیست که برای انفجارهایی از این دست، یک نفر یک یا دو شب قبل وارد تاسیسات شود و مواد منفجره را جاسازی کند. این تله‌گذاری‌ها از مدت‌ها قبل حتی قبل از اینکه تجهیزات نصب شده باشند، انجام می‌شوند و در زمان مناسب عمل می‌کنند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این انفجار از شش ماه قبل برنامه‌ریزی شده بود.

انفجار روز یکشنبه در نطنز به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله علیرضا زاکانی به از بین رفتن هزاران سانتریفیوژ منجر شده است. نیویورک‌تایمز نیز پیش‌بینی می‌کند با توجه به حجم خسارت‌های وارد شده، تعمیر تجهیزات و ازسرگیری تولید ۹ ماه زمان ببرد.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند در به تصویر کشیدن ابعاد خسارت‌ها بزرگنمایی شده و غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در نطنز آغاز کرده‌اند.

البته بسیاری ناظران درباره صحت این ادعا و مقیاسی که عملیات غنی‌سازی ۶۰ درصدی در آن ممکن است، ابراز تردید می‌کنند.