جعبه سیاه تعویق لیگ برتر گشوده می‌شود

مراسم قرعه‌کشی تحت تاثیر مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها

عکس از صفحه فیس‌بوکی ورود زنان به استادیم 

این یک نمایش محیرالعقول نیست! این عجیب‌ترین مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر فوتبال ایران است؛ مراسمی در مشهد که برگزاری لیگ را تضمین نمی‌کند و فقط تیم‌ها را امیدوار می‌کند که بازی‌هایی به نام لیگ از یاد فدراسیون فوتبال نرفته است. اگرچه سازمان لیگ در نوعی اطلاع‌رسانی تعجب‌آور فقط احتمال داده که لیگ برتر از ۲۸ مردادماه آغاز می‌شود، اما چند خیابان آن طرف‌تر در تهران، رییس فدراسیون فوتبال در اتاقش از نامعلوم بودن تاریخ برگزاری لیگ حرف می‌زند. مساله شاید کمی پیچیده‌تر از این حرف‌ها باشد. اگر دوست دارید، ببینیم چه خبر است.

آنچه بین فیفا و فدراسیون فوتبال ایران درباره الزامات حرفه‌ای به بحث گذاشته شده، ماجراهای جدی و پر سر و صدایی را سبب شده است. مسائلی مثل پرداخت بدهی باشگاه‌ها و اصلاح امکانات ورزشگاه‌ها برای فدراسیون فوتبال آنقدر پیچیده نیست و حتی در بدترین حالت می‌تواند به محرومیت یک یا چند تیم منجر شود، اما موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها به مساله‌ای پیچیده تبدیل شده که حل آن در جدل‌های ورزشی ممکن نیست و اینفانتینو، رئیس فیفا نیز به همین دلیل موضوع را در سفرش به ایران و در نامه‌نگاری‌هایش، با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در میان گذاشت.

سراسر ماه‌های اخیر که حضور زنان در ورزشگاه‌ها بحث جدی‌ و هر روز رسانه‌ها بوده، بازی‌های ملی به عنوان فرصتی برای حضور زنان مطرح شده است. بازی رفت ایران مقابل کامبوج در انتخابی جام جهانی قطر اولین بازی خانگی تیم ملی ایران است که ۱۸ مهرماه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و فدراسیون برای حضور زنان در این بازی کوشش کرده اما واقعیت این است که فیفا حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به بازی‌های ملی و بازی‌های باشگاهی تفکیک نکرده است.

محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان ایران درباره حضور زنان تماشاگر در بازی‌های باشگاهی ایران گفته: «قطعا باید کار فرهنگ‌سازی انجام شود تا خانواده‌ها حضور داشته باشند. کسانی که مایل به حضور در ورزشگاه هستند همه خواهر، فرزند و همسر ما هستند. همه باید این اعتماد را ایجاد کنند. در مسابقات ملی مشکلی برای حضور بانوان نیست چون همه تیم ملی را تشویق می‌کنند و پرخاشگری و هیجانات ناشایست را نداریم که در شان محیط ورزشی و اسلامی ما نباشد بلکه هیجان مثبت است و فقط تیم ملی تشویق می‌شود و حرف‌های هنجارشکنانه مطرح نمی‌شود. بنابراین برای تیم‌های ملی و مسابقات ملی این فضا به مراتب آماده‌تر است. اما برای مسابقات باشگاهی خود ما هم توصیه نمی‌کنیم این اتفاق بیفتد. خیلی باید در تربیت نسل جوان فرهنگ‌سازی کنیم و نیاز به زیرساخت داریم».

شاید فیفا سیاست قدم به قدم را برای ایجاد تغییر در فضای فوتبال ایران در پیش گرفته باشد و با حضور زنان تماشاگر ایرانی در بازی‌های ملی گام اول را بردارد. اما این تردید هم وجود دارد که تعویق در برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران شاید به این دلیل باشد که فدراسیون فوتبال می‌داند فیفا بر حضور زنان در بازی‌های باشگاهی نیز پافشاری خواهد کرد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، قرعه‌کشی لیگ برتر را دلیلی برای شروع بازی‌ها نمی‌داند. او گفته: «برگزاری قرعه‌کشی به این معنا نیست که لیگ هم آغاز می‌شود. باشگاه‌ها باید مراحلی را طی کنند تا بتوانیم مسابقات را برگزار کنیم. امیدوارم ورزشگاه‌ها آماده شوند تا بازی‌ها هم شروع شوند. هیچ نماینده‌ مجلسی نمی‌گوید که لیگ را بدون امکانات آغاز کنیم. مردم هم این نظر را دارند و می‌خواهند ورزشگاه‌ها تجهیز شوند. همه می‌دانند آغاز لیگ بدون امکانات به مصلحت نیست. اگر مربیانی هم ناراحت هستند باید به مدیر باشگاه و استان خود فشار بیاورند. اگر لیگ را آغاز کنیم آن تیم‌هایی که استادیوم‌شان آماده نیست، باید بدون تماشاگر در استان همجوار دیدار خود را برگزار کنند».

هنوز پاسخ روشنی برای سوال اصلی پیدا نمی‌کنیم، اینکه آیا لیگ برتر فوتبال ایران بدون حضور زنان تماشاگر از نگاه فیفا قابل برگزاری است یا نه؟ هیچ‌کس به این سوال، شفاف پاسخ نمی‌دهد اما برداشت از آیین‌نامه فیفا که به تبعیض جنسیتی با صراحت اشاره دارد و تعویق عجیب در برگزاری لیگ برتر، اشاره به آن دارد که فدراسیون فوتبال با معلق نگه داشتن لیگ تا رسیدن به تصمیم نهایی درباره حضور زنان از خطر محرومیت‌‌ها و جریمه‌های سنگین فرار می‌کند.

این ماجرای کشدار با هشدارهای روزنامه‌نگاران ورزشی به استناد آیین‌نامه فیفا و مصاحبه‌های مسئولان ورزشی ایران که همه چیز را به آینده موکول می‌کنند، ادامه دارد و معلوم نیست چه سرنوشتی داشته باشد. جعبه سیاه تعویق لیگ برتر و موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران، دیر یا زود گشوده می‌شود.

بیشتر از ورزش