کمالوندی: مقدمات اجرایی غنی‌سازی ۶۰ درصدی از سه‌شنبه شب آغاز می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید به دستور روحانی، سازمان انرژی اتمی موظف به تولید اورانیوم ۶۰ درصد شد

این تصمیم در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام انجام می‌شود- عکس از تابناک

ساعاتی پس از آن که معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد تهران قصد دارد غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را آغاز کند، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت مقدمات اجرایی این کار از سه‌شنبه شب در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز خواهد شد.

بهروز کمالوندی عصر سه شنبه در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس گفت: به دستور رئیس جمهوری، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس برای لغو تحریم‌ها شد.

او اضافه کرد: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی‌سازی نطنز آغاز خواهد شد و سانتریفیوژ IR-1 جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گفته او، اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد برای مصارف پزشکی و استفاده در تولید عنصر «مولیبدن» با هدف به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروهاست.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران که برای ادامه مذاکرات احیای برجام به وین سفر کرده است، پیشتر در روز سه‌شنبه و در نامه‌ای به مدیرکل آژانس، از تصمیم تهران به آغاز غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی خبر داده بود.

این تصمیم در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام و دو روز پس از آن اعلام می‌شود که شبکه برق تاسیسات نطنز مختل شد و مقام‌های ایرانی آن را «تروریسم هسته‌ای» خواندند و رسانه‌های اسرائیلی آن را ناشی از حملات احتمالی سایبری اسرائیل دانستند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه از چنین اقدام متقابلی در واکنش به حادثه روز یکشنبه در نطنز خبر داده و گفته بود هر اتفاقی که افتاده است جبرانش چندین درصد بالاتر بوده است و ما بعد از حادثه اخیر هم، جبرانش را ۵۰ درصد بیشتر خواهیم کرد.

تصمیم جمهوری اسلامی ایران به افزایش سطح غنی‌سازی در حالی اعلام می‌شود که قرار بود گفت‌وگوها برای بازگشت ایالات متحده به برجام و همچنین بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود در آن توافق، این هفته و از روز چهارشنبه در وین پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

با این حال، ساعتی پس از تصمیم امروز ایران، گفته شد که این مذاکرات با یک روز تاخیر و از پنجشنبه آغاز خواهد شد. به گزارش فارس، عراقچی دلیل این تاخیر را ابتلای یکی از اعضای هیأت سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی عنوان کرده است.