ژاپن قصد دارد یک میلیون تن آب آلوده فوکوشیما را در دریا رها کند

نخست‌وزیر ژاپن گفته است که رها کردن این آب در دریا، تنها زمانی اتفاق می‌افتد که «از سطح ایمنی آب مطمئن باشیم»

چین، رهایی آب فیلتر شده در دریا را «شدیدا غیرمسئولانه» خوانده است-YUKI IWAMURA / AFP

ژاپن اعلام کرد بیش از یک میلیون تن از آب آلوده نیروگاه هسته‌ای تخریب شده فوکوشیما را در دریا رها خواهد کرد.

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، گفت که رها کردن آب فیلتر شده، «اقدامی اجتناب‌ناپذیر است تا بتوان نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را کاملا تخریب کرد و به بازسازی این منطقه پرداخت.»

به گفته دولت، عملیات فرستادن این آب به دریا، در مدت دو سال آینده انجام خواهد شد و انتظار می‌رود تکمیل تمام روند، دهه‌ها به طول انجامد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، آب آلوده به رادیواکتیو به نحوی فیلتر شده است که اکثر عناصر رادیواکتیوی از آن جدا شده ولی هنوز بعضی موارد مانند تریتیوم در آن باقیمانده است. تریتیوم، یک ایزوتوپ رادیواکتیوی از هیدروژن است که به نظر می‌رسد در مقدار اندک برای انسان مضر نباشد.

آب فیلتر شده در مخازن بزرگ نگهداری می‌شود، اما شرکت انرژی برق توکیو که این مسئولیت را به عهده‌ دارد، اعلام کرده که ظرفیت مخازن آن‌ها رو به اتمام است. انتظار می‌رود ظرفیت مخازن آن‌ها تا سال آینده تکمیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر گفته است که رها کردن این آب در دریا، تنها زمانی اتفاق می‌افتد که «از سطح ایمنی آب مطمئن باشیم».

ایالات متحده اعلام کرده است که ژاپن، «گزینه‌های پیش رو و عواقب آن‌ها را سبک سنگین و درباره تصمیم خود، شفاف عمل کرده است و به نظر می‌رسد که رویکرد اتخاذ شده خود را با استانداردهای ایمنی جهانی در زمینه امور هسته‌‌ای، منطبق کرده است» تا این آب‌ را در دریا رها کند.

اما با اعلام این تصمیم، توکیو مخالفت صنعت ماهیگیری محلی و کشورهای همسایه، از جمله چین را شاهد بوده است. صنعت ماهیگیری، از این که مبادا چنین اقدامی کاهش اعتماد مشتریان به غذاهای دریایی منطقه را در پی داشته باشد، ابراز نگرانی کرده است

به گزارش واشنگتن پست، هیروشی کیشی، رئیس فدراسیون مشترک ماهیگیران ژاپن گفته است: «این که می‌بینیم چنین تصمیمی اتخاذ می‌شود، واقعا عصبانی‌کننده است و چیزی است که نمی‌توانیم آن را بپذیریم. ما به شدت به آن اعتراض خواهیم کرد.»

مسئول اجرای این اقدام، به افراد محلی اطمینان خاطر داده است که این کار را با نهایت احتیاط انجام خواهد داد تا از صدمه به شهرت منطقه جلوگیری کند وتعهد کرده است به افرادی که تحت تاثیر این اقدام قرار ‌گیرند، خسارت لازم را بپردازد.

چین، رهایی آب فیلتر شده در دریا را «شدیدا غیرمسئولانه» خوانده است. وزیر خارجه این کشور گفته است که این اقدام، «به ایمنی و بهداشت عموم مردم در سطح بین‌المللی و همچنین منافع اساسی مردم کشورهای همسایه به شدت آسیب می‌زند.»

کره‌جنوبی هم درباره این تصمیم ژاپن که می‌تواند «تاثیراتی مستقیم و غیرمستقیم بر ایمنی شهروندانشان در حوالی آن منطقه» داشته باشد، اظهار نگرانی کرده است.

سازمان «گرین‌ پیس» (صلح سبز) ژاپن هم اعلام کرده است که این تصمیم، «در حفاظت از محیط زیست ناکام مانده و مخالفت شدید و نگرانی ساکنان منطقه فوکوشیما و همچنین همه شهروندان مناطق همسایه ژاپن را نادیده گرفته است.»

© The Independent

بیشتر از جهان