روسیه در پاسخ به تهدید ناتو آمادگی رزمی‌اش را افزایش می‌دهد

وزیر دفاع روسیه می‌گوید که ناتو قصد دارد ۴۰ هزار سرباز و ۱۵ هزار پرسنل نظامی را به نزدیکی قلمرو روسیه اعزام کند

HANDOUT / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

به گزارش خبرگزاری‌ها، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) گفت که روسیه پاسخگویی به «اقدام نظامی تهدیدآمیز ناتو»، از جمله بررسی آمادگی رزمی و تمرین‌های سربازان را ارزیابی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شویگو، ناتو قصد دارد ۴۰ هزار سرباز و ۱۵ هزار پرسنل نظامی را به نزدیکی قلمرو روسیه اعزام کند.

استقرار سنگین و توجیه‌نشده نیروهای روس در مرز شرقی اوکراین و کریمه موجب افزایش تنش‌ها میان دو طرف در هفته‌های اخیر شده است. روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین گرفته و ضمیمه خاک خود کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، روز سه‌شنبه ایالات متحده را «نیرویی متخاصم» خواند که «برای تضعیف موقعیت روسیه در عرصه جهانی» تمام توانش را به کار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریابکوف همچنین خواستار آن شد که کشتی‌های جنگی آمریکا «به دلیل صلاح خود»‌ نزدیک کریمه نشوند. روسیه همچنین اعزام ناوهای آمریکایی به دریای سیاه را اقدامی تحریک‌آمیز برای آزمایش خویشتن‌داری مسکو، توصیف کرده است.

قرار است دو کشتی رزمی آمریکایی این هفته و در گرماگرم افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین، وارد دریای سیاه و جایی شود که نیروهای دولتی اوکراین با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه جنگیده‌اند و کیف گفته است که تاکنون ۱۴ هزار نفر را به کشتن داده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پیشتر در ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را قاتل خواند و گفت بهای «مداخله در انتخابات آمریکا» را خواهد پرداخت؛ اتهامی که مسکو رد می‌کند.

روسیه گفته است که به صلاحدید خود، از جمله برای اهداف دفاعی، نیروهایش را در منطقه جابه‌جا می‌کند و بارها ناتو را متهم کرده که با نزدیک‌ کردن زیرساخت‌های نظامی خود به مرزهای روسیه، باعث بی‌ثباتی اروپا می‌شود.