تجاوز چین به حریم هوایی تایوان با وجود هشدار آمریکا

تایپه این حادثه را بزرگترین تجاوز یک سال اخیر به حریم هوایی خود خوانده است

تصویری از یک جت جنگنده چینی در رزمایش هوایی- STR / AFP

بیش از ۲۰ هواپیمای چینی روز دوشنبه به حریم پدافند هوایی تایوان وارد شدند. تایپه این حادثه را بزرگترین تجاوز یک سال اخیر به حریم هوایی خود خوانده است.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۸ فروند از ۲۵ فروند هواپیمایی که وارد حریم هوایی‌ این کشور شده‌، جت‌ جنگنده و باقی بمب‌افکن و ضدزیردریایی بوده‌اند. این بزرگترین تجاوز روزانه به حریم هوایی تایوان از سال گذشته یعنی زمانی است که وزارت دفاع تایوان اولین بار اعلام کرد نیروی هوایی چین در حریم پدافند هوایی این کشور مشغول فعالیت است.

این تجاوزها، بخش همیشگی تنش‌های شدید میان چین و تایوان بوده است. تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین مدعی است جزو قلمرو آن‌ها است. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، اعلام کرده اگر لازم باشد این جزیره را با زور پس خواهد گرفت.

از روز سوم آوریل نیروی هوایی چین هر روز به حریم هوایی تایوان وارد شده است و آخرین این تجاوزها در روز هفتم آوریل با ۱۵ فروند هواپیما انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد این حمله‌ها را با گشت هوایی، ردیابی موشک ضدهوایی و هشدارهای رادیویی پاسخ داده است.

در اکتبر ۲۰۲۰ تایوان اعلام کرد در ۹ ماهه نخست سال حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای نیروی هوایی این کشور در رویارویی با ورود چینی‌ها به حریم هوایی‌ این کشور، صرف شده است.

تجاوز روز دوشنبه یک روز پس از آن رخ داد که وزیر امور خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز، چین را از اعمال زور بر تایوان برحذر داشت.

او گفت: «آنچه دیده‌ایم و موجب نگرانی جدی ما است همین عملیات دولت پکن در حق تایوان است که روزبه‌روز تهاجمی‌تر می‌شود و به تنش‌ها در تنگه‌‌ میان دو کشور دامن می‌زند. بر اساس پیمان روابط با تایوان، نسبت به تایوان تعهد داریم؛ تعهدی که هر دو حزب بر آن توافق دارند و سالیان سال است که بین ما وجود دارد تا به تایوان در دفاع از خود کمک کنیم».

بلینکن گفت: «ما بر سر تعهدات خود هستیم. فقط می‌توانم بگویم هرکس بخواهد با اعمال زور، در وضعیت کنونی تغییری دهد، خطای بزرگی مرتکب شده است.»

وزارت دفاع ملی جمهوری خلق چین در توییتی نوشت: «روز ۱۲ آوریل ۲۰۲۱، ۲۵ فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (وای-۸ ای‌اس‌دبلیو*۲، کی‌جِی-۵۰۰ اِی‌ای‌دبلیو اند سی، جِی-۱۶*۱۴، جِی-۱۰*۴ و اچ-۶کی*۴) از بخش جنوب غربی به حریم پدافند هوایی تایوان وارد شدند.»

با افزایش تنش‌ها میان ایالات‌متحده و چین بر سر پاره‌ای مسائل از جمله تجارت، واشینگتن بر حمایت هرچه بیشتر از تایوان تاکید کرده است؛ رویه‌ای که در زمان دولت ترامپ آغاز شد و پس از رسیدن جو بایدن به ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد.

در اواخر ماه مارس، سفیر ایالات‌متحده برای نخستین بار پس از ۲۴ سال به تایوان سفر کرد.

© The Independent