جدال قوه قضائیه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر سر کلاب‌هاوس

سخنگوی دولت: «دیدگاه دولت مبنی بر باز بودن این شبکه اجتماعی است»

درحالی که گروهی از کاربران ایرانی «کلاب‌هاوس» از مسدود شدن و اختلال در دسترسی به این رسانه اجتماعی خبر می‌دهند، علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید دولت با مسدودسازی آن مخالفت است. هم‌زمان غلام‌حسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفت که اگر دولت در مسئولیت مدیریت و ساماندهی کلاب‌هاوس کوتاهی کند، باید پاسخگو باشد.  

رسانه اجتماعی کلاب‌هاوس که برپایه ارتباط زنده کلامی و گفت‌وگو درباره موضوع‌های مختلف در گروه‌ها یا «اتاق»های مختلف فعالیت می‌کند، در هفته‌های گذشته به‌شدت مورد توجه روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ایرانی و حتی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. افرادی اغلب از مقام‌های دولتی، همچون محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران و... در گفت‌وگوهایی در این رسانه اجتماعی شرکت کردند. 

اما هفته گذشته خبرهایی از اختلال در دسترسی به این رسانه اجتماعی و مسدودشدن آن در ایران منتشر شد و درپی آن اظهارنظرهای ضدونقیضی در این زمینه مطرح شد.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، در نشست خبری خود درباره حضور مقام‌های دولتی در این رسانه اجتماعی گفت: «کسی نباید از آگاه‌شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفت‌وگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولت‌مردان با مردم هراسان شده‌اند.»

او با اشاره به اینکه «دیدگاه دولت مبنی بر باز بودن این شبکه اجتماعی است»، از دستور روز یکشنبه رئیس جمهوری به وزیر ارتباطات مبنی‌بر «گفتن جزئیات به مردم» و «شکایت از اخلال‌کنندگان» خبر داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازسوی دیگر، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری سال جدید خود، در پاسخ به سؤالی درمورد فیلتر شدن کلاب‌هاوس، بدون برعهده گرفتن مسؤولیت مسدود شدن آن، گفت: «این شبکه بخشی از حوزه فضای مجازی کشور است که بارها درباره آن اعلام کردیم که نیازمند مدیریت و ساماندهی است.»

اسماعیلی با اشاره به انتقادهای مکرر قوه قضائیه و همچنین رهبر جمهوری اسلامی از «رهاشدگی فضای مجازی» و هشدارها در این زمینه، افزود: «این مسئولیت به عهده دولت است. آن‌ها باید همان‌گونه که در فضای حقیقی اقداماتی را جهت مدیریت و ساماندهی انجام می‌دهند، باید این فضا را هم مدیریت کنند و چنانچه قصور و کوتاهی کردند، باید پاسخگو باشند.» او تأکید کرد که قوه قضاییه بر این مبنا موضوع را تعقیب می‌کند تا به «نتیجه مطلوب» برسد.

کاربران ایرانی کلاب‌هاوس از ۱۹ فروردین‌ماه از مسدود شدن امکان دسترسی به این رسانه اجتماعی ازطریق اینترنت موبایل سرویس‌دهنده «همراه اول» خبر دادند و یک روز بعد، کاربران اینترنت موبایل «ایرانسل» نیز بدون استفاده از فیلترشکن، امکان دسترسی به کلاب‌هاوس را نداشتند. درحالی‌که محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران خبر مسدود شدن این رسانه اجتماعی را تکذیب می‌کرد، خبرهایی تأییدنشده از ابلاغ دستور فیلترکردن کلاب‌هاوس به سرویس‌دهنده‌های تلفن همراه منتشر شد.