«چند هزار سانتریفیوژ در انفجار نطنز از بین رفت»

نیویورک‌تایمز می‌گوید تعمیر و ازسرگیری تولید ۹ ماه زمان می‌برد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خسارت تأسیسات هسته‌ای نطنز را «از رده خارج شدن چندین هزار سانتریفیوژ» اعلام کرد و گفت «بخش عمده‌ای از امکانات غنی‌سازی» از بین رفته است.

پس از قطع برق در تأسیسات هسته‌ای نطنز، برخی رسانه‌های بین‌المللی مدعی شدند که ایران دست‌کم ۹ ماه زمان برای برگرداندن وضعیت به پیش از خرابکاری اخیر نیاز دارد.

مقامات ایرانی بدون اشاره به تعداد دقیق سانتریفیوژهای آسیب‌دیده گفتند آن‌ها را با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری جایگزین خواهند کرد.

علیرضا زاکانی در برنامه خبری شبکه دو صداوسیمای ایران گفت: بخشی از تأسیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰ پوند (۱۳۶ کیلوگرم) مواد منفجره برمی‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند. او همچنین مدعی شد «در میز کار مواد منفجره کار گذاشته شده بود.»

پیش‌تر یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات ایران به وب‌سایت «نور نیوز» نزدیک به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با اعلام اینکه هویت عامل خرابکاری در نطنز شناسایی‌شده گفت «اقدامات لازم برای بازداشت این فرد در حال انجام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعاهای مربوط به جاسازی بمب یا مواد منفجره در تأسیسات هسته‌ای ایران در حالی صورت می‌گیرد که در دو دهه گذشته مسئولیت حفاظت از این اماکن و کارکنان آن بر عهده سپاه پاسداران بوده است.

نماینده تهران با انتقاد از بی‌توجهی امنیتی در تأسیسات هسته‌ای گفت: «اخیراً نمایندگان از برخی تأسیسات بازدید داشتند؛ بعد از بازدید از میزان خسارات واردشده خون گریه می‌کردند. بخشی از تأسیسات کاملاً تعطیل‌شده و از بین رفته است.»

زاکانی مشخص نکرد بازدید موردنظر در چه زمانی انجام‌شده است اما «به‌منظور نظارت میدانی مجلس بر روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس، روز جمعه، دو روز پیش از انفجار دوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز از چهار سایت هسته‌ای اصفهان، نطنز، خنداب و فردو بازدید کرده بودند.

روز یکشنبه، دولت ایران تأیید کرد که در پی وقوع «حادثه‌ای در تأسیسات نطنز»، برق‌رسانی به سانتریفیوژها قطع شده است.

بیشتر از جهان