راه‌اندازی خط تلفن ویژه خبرچینی در چین

راه‌اندازی این خط ارتباط مستقیم در آستانه صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین در ماه ژوئیه انجام شده است

هدف از راه‌اندازی این خط تلفن، سرکوب کردن آنهایی است که «واقعیت‌های تاریخی را انکار می‌کنند» - NICOLAS ASFOURI / AFP

مقامات چین در اقدامی دیگر در راستای مهار کردن مخالفان این کشور «خط ارتباط مستقیمی» برای خبرچینی به راه انداخته‌اند تا کاربران بتوانند هرگونه انتقاد از حزب کمونیست چین و تاریخچه آن را در فضای مجازی گزارش دهند.

سازمان فضای مجازی چین (سی.ای.سی) روز جمعه با صدور اعلامیه‌ای از راه‌اندازی خط ارتباط مستقیمی خبر داد که کاربران فضای مجازی می‌توانند از طریق آن انتشار هرگونه بدگویی در مورد تاریخچه حزب کمونیست، انتقاد از رهبران آن یا تضعیف حزب کمونیست در اینترنت را گزارش بدهند.

راه‌اندازی این خط ارتباط مستقیم در آستانه صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین در ماه ژوئیه انجام گرفته است و بنا بر اعلامیه سازمان فضای مجازی چین هدف از آن سرکوب کردن آنهایی است که «واقعیت‌های تاریخی را انکار می‌کنند». طبق اعلام این مرجع تنظیم مقررات رسانه‌ها، کاربران باید در مورد هر آن کس که «قهرمانان ملی» را بدنام کند یا «شکوه فرهنگ سوسیالیستی پیشرفته» را انکار کند از طریق این خط ارتباط مستقیم گزارش بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«برخی که انگیزه‌هایی پنهانی دارند با انتشار مطالب کذب در فضای مجازی واقعیت‌های تاریخی را انکار و تاریخچه حزب را بدخواهانه تحریف، تضعیف و نفی می‌کرده‌اند». در ادامه این اعلامیه نیز شهروندان چین را تشویق کرده‌اند که به دولت «انتشار اطلاعات زیان‌بار را فعالانه» خبر بدهند.

چین دارای خط‌‌‌مشی رسانه‌ای سخت‌گیرانه‌ای است و استفاده از اکثر رسانه‌های اجتماعی، جست‌وجوگرها و شبکه‌های خبررسانی خارجی در این کشور ممنوع است. حتی پیش از این به شبکه‌های تلویزیونی هم دستور داده بودند مطالب لطمه‌زننده به وجهه این کشور را ممیزی کنند و به تازگی ملزم شده‌اند تا علامت تمامی نام‌های تجاری غربی را در گزارش‌های خود محو کنند.

البته در اعلامیه سازمان فضای مجازی چین از مجازات انتقادکنندگان به حزب کمونیست این کشور ذکری به میان نیامده است اما چین بابت به زندان انداختن مخالفان و کیفر جزایی صادر کردن برای انتشاردهندگان مطالبی که از نظر دولت حاوی انتقاد از رهبران کشور یا سیاست‌های آنها باشد شهره خاص و عام است. به طوری که طبق مقررات موجود برای این گونه مخالفان تا سه سال حبس هم در نظر می‌گیرند.

مرجع تنظیم مقررات فضای مجازی چین برای انتشاردهندگان «مطالب کذب و نفی‌کننده‌ واقعیت‌های تاریخی در فضای مجازی از رو شمشیر بسته است تا حزب کمونیست این کشور همچنان در بازنویسی تاریخ بر اساس تصورات خودش به زور متوسل شود. تمامیت‌خواهی در قرن بیست و یکم.

مایکل کاستر، ۱۲ آوریل ۲۰۲۱

همین هفته قبل نیز جوان ۱۹ ساله‌ای را در شهر جیانگسوی چین بابت انتشار مطلبی در فضای مجازی دستگیر کردند. این مطلب راجع به اشغال نانجینگ به دست ژاپن در سال ۱۹۳۷ بود.

برخی این اقدام را «قدرت‌نمایی به سبک مورد اشاره اورول» نامیدند.

 به زودی در بریتانیا هم خواهیم داشت ... البته پیش از این هم داشته‌ایم ... خط مستقیم خبرچینی کرونایی. چین در قدرت‌نمایی هراس‌انگیزی به سبک مورد اشاره اورول برای خبرچینی در باره شهروندان منتقد دولت «خط ارتباط مستقیم» به راه انداخت.

جنکین۲۴، ۱۱ آوریل ۲۰۲۱

مایکل کاستر یکی از موسسان و مشاور موسسه مدافعان حراست در توییتر نوشت: مرجع تنظیم مقررات فضای مجازی چین برای انتشاردهندگان «مطالب کذب و نفی‌کننده واقعیت‌های تاریخی در فضای مجازی از رو شمشیر بسته است تا حزب کمونیست این کشور همچنان در بازنویسی تاریخ بر اساس تصورات خودش به زور متوسل شود. تمامیت‌خواهی در قرن بیست و یکم(کذا).»

در چین هر شبکه رسانه اجتماعی که فعالیت مخالفان را محدود نکند یا از انتقادات علیه حزب کمونیست و تاریخچه آن جلوگیری نکند جریمه خواهد شد و همچنین موقتا تعطیل می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان