تهدید به افزایش نقض تعهدهای برجامی ایران درپی «خرابکاری» در نطنز

ظریف در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، «خرابکاری» در نطنز را «جنایت جنگی سنگین» دانست

وزیر امور خارجه ایران از جامعه جهانی خواست «خرابکاری» در نطنز را محکوم کند و مقصر و همدستانش را پاسخگو سازد- تصویر از وب‌سایت ریاست جمهوری ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، «خرابکاری» در تأسیسات نطنز را «تروریسم هسته‌ای»، «جنایت بین‌المللی» و «جنایت جنگی سنگین» دانست و خواستار مجازات همه افراد دخیل در این اقدام شد. او همچنین اعلام کرد که درپی این اقدام، کاهش اجرای تعهدهای ایران در توافق برجام در «سیر صعودی چشمگیری» خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران، در نامه‌ای که روزدوشنبه، ۲۳ فروردین، درباره آن‌چه «خرابکاری خطرناک و بی‌ملاحظه» در سیستم توزیع برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز خواند، به دبیرکل سازمان ملل نوشته است، با اشاره به احتمال رویارویی با «فاجعه انسانی و زیست‌محیطی» دراثر این اقدام ، «هدف قراردادن تعمدی تأسیسات هسته‌ای تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- با خطر بالای انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو» را نوعی «تروریسم هسته‌ای جنایتکارانه و بی‌ملاحظه» خواند.

در ادامه این نامه آمده است که با در نظر گرفتن پیامدهای احتمالی انسانی و زیست‌محیطی این «جنایت بین‌المللی»، کسانی که این «اقدام ناجوانمردانه» را برنامه‌ریزی کردند، دستور دادند، در آن مشارکت داشتند و اجرابش کردند، یک «جنایت جنگی سنگین» مرتکب شدند، که نباید بدون مجازات بماند.

ظریف در این نامه، با وجود اشاره به تهدیدهای «علنی و آشکار» مقام‌های اسرائیلی به اجرای چنین عملیاتی برای جلوگیری از احیای برجام، برشمردن اقدام‌های پیشین اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و متهم کردن ضمنی اسرائیل برای رخداد اخیر در تأسیسات نطنز از قول رسانه‌های غربی و اسرائیلی، می‌نویسد: «درحالی‌که تحقیقات دقیق درباره خرابکاری و عاملان آن در جریان است، ایران از هرگونه قضاوت نهایی درباره مقصر خودداری می‌کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین در نامه‌ای که خواستار ارائه‌اش به کشورهای عضو سازمان ملل متحد و شورای امنیت شده است، خطاب به ایالات متحده آمریکا نوشته که اگر «خواهان جلوگیری از پیامدهای این قمار احمقانه با استفاده از ترفندهای تروریستی است»، باید استفاده از «تروریسم اقتصادی» که ترامپ مرتکب آن شد و «دولت فعلی ادامه‌اش می‌دهد» یا «تروریسم هسته‌ای اخیر» به‌عنوان «اهرم مذاکراتی» را کنار بگذارد و «تمامی تحریم‌های اعمال‌شده، دوباره اعمال‌شده یا اعمال‌شده با عنوان جدید از زمان اجرایی‌شدن برجام» را لغو کند.

از ابتدای مذاکرات اخیر برای احیای برجام، جمهوری اسلامی ایران درخواست لغو تمامی تحریم‌های آمریکا را داشته است و ظریف با تأکید دوباره بر آن، نوشته است که پس از «راستی‌آزمایی» لغو تحریم‌ها، ایران با توقف آنچه که «اقدامات جبرانی» خوانده است، پاسخ خواهد داد. 

وزیر امور خارجه ایران نقض تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران را «اقدامات جبرانی» خوانده است که به نوشته او، در حال حاضر، درپی «خرابکاری تروریستی اخیر»، «سیر صعودی چشمگیری» خواهد داشت.

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از نامه خود، اقدامی را که «تروریسم هسته‌ای» خوانده، تهدیدی برای بی‌ثباتی بیشتر منطقه‌ای دانسته که هم‌اکنون هم متشنج است و خواستار آن شده تا جامعه جهانی این اقدام را به‌شدت محکوم کند و مقصر و همدستانش را برای این اقدام پاسخگو سازد. 

کاظم غریب‌آبادى، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دوشنبه شب، در برنامه‌ای تلویزیونی، مسئولیت «خرابکاری در نطنز» را برعهده اسرائیل و حامیانش دانست و از ارسال نامه‌ای در این زمینه به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. به گفته او، جمهوری اسلامی ایران در این نامه، «خواستار اتخاذ موضعی شفاف در قبال حمله خرابکارانه به مرکز نطنز و محکوم کردن این اقدام تروریستی» شده است. 

غریب‌آبادی همچنین گفت که در واکنش به این‌ «خرابکاری»، چند اقدام فنی مهم دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است که این هفته به اطلاع آژانس خواهند رسید.