امنیت تاسیسات هسته‌ای نطنز در دست سازندگان گاندو

سپاه پاسداران مسئول حفاظت از تأسیسات و چهره‌هایی هسته‌ای در ایران است

حاشیه‌های مجموعه تلویزیونی گاندو، حتی زمانی که نمایش آن متوقف‌ شده هم ادامه دارد. بزرگ‌نمایی از اشراف اطلاعاتی نهادهای امنیتی ایران در این مجموعه تلویزیونی باعث شده است، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی ایران، به شوخی از عوامل سازنده و بازیگران آن بخواهند امنیت مراکز هسته‌ای ایران را بر عهده بگیرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یکشنبه اعلام کرد که خرابکاری در شبکه برق تأسیسات هسته‌ای نطنز، از سوی «مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور» بوده است. 

بزرگ نشان دادن توان اطلاعاتی و جاسوسی نیروهای امنیتی تنها محدود به ایران نیست. در ایالات‌متحده نیز پس از وقوع حملات تروریستی یازده سپتامبر، بخشی از جامعه که تحت تأثیر سینمای هالیوودی، توان امنیتی اف‌بی‌آی و سی‌آی‌ای را بسیار بالاتر از واقعیت تخمین می‌زدند، با واقعیت تلخی روبه‌رو شدند که حملات تروریستی در خاک این کشور نیز امکان‌پذیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران، نمایش مجموعه تلویزیونی گاندو که عملاً ستایش عملکرد «اطلاعات سپاه» بود در زمانی اتفاق افتاد که این مجموعه نظامی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی بدترین کارنامه را در دهه‌های گذشته درباره امنیت ملی داشته است.

دو شلیک مرگبار به هواپیمای مسافری با بیان اینکه «خطای انسانی» بوده است، نه‌تنها باعث مرگ غیرنظامیان شد بلکه حریم هوایی ایران در شمار ناامن‌ترین آسمان‌ها قرار داد. شلیک عمدی به هواپیمای مسافری در تهران باعث شد ایران یکی از بزرگ‌ترین ادعاهای مطرح‌شده از سوی جمهوری اسلامی درباره «قربانی تروریست آمریکایی بودن» را از دست بدهد. جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته همواره با اشاره به سقوط هواپیمای مسافری توسط ناو آمریکایی، از آن به عنوان سمبل «جنایات آمریکا» در بین افکار عمومی جهان استفاده می‌کرد.

در گاندو، دولت حسن روحانی و وزارتخانه‌های تابعه ناتوان از حفظ امنیت ایران نشان داده می‌شود و در مقابل سپاه پاسداران، بدون توقف در حال دستگیری جاسوسان و بر هم زدن نقشه‌های دشمنان است. درحالی‌که دولتی‌های زیر نفوذ آمریکا، انگلیس و اسرائیل برای گرفتن تابعیت دوم تلاش می‌کنند و فامیل و وابستگان رانت‌خوار دارند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران با نوشتن از «ترور» محسن فخری زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی به قهرمانان این سریال یادآوری می‌کنند که این «دانشمند هسته‌ای» بر خلاف قاسم سلیمانی در داخل ایران و زیر گوش مقامات امنیتی در حالی کشته شد که گویا «برادران» از زمان و مکان حمله هم خبر داشته‌اند.

این انتقاد در سطح کاربران فضای مجازی نمانده است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران هم از سپاه، به‌عنوان نهادی که باید مسئول تأمین امنیت تأسیسات هسته‌ای باشد خواست درباره خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز پاسخگو باشد. سپاه پاسداران از دو دهه پیش مسئولیت حفاظت از تأسیسات هسته‌ای، مقامات صنعت هسته‌ای ایران و شناسایی تهدیدها در این حوزه را بر عهده داشته است. حفاظت از فرودگاه‌ها و مقامات ایران هم در دست این نهاد نظامی است.

حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران از سپاه می‌خواهند کارآگاهان «خوش‌چهره، رعنا، باهوش، انقلابی و جسور» خود را از دل سریال گاندو بیرون بکشد و روانه تأسیسات هسته‌ای کند تا جلوی «حوادث» پی‌درپی در این اماکن حساس نظامی را، قبل از آنکه به فاجعه‌ای مانند نشت هسته‌ای ختم شود، بگیرند.

بیشتر از فرهنگ و هنر