تحقق هدف جانسون برای ارایه واکسن به همه افراد بالا ۵۰ سال

بریتانیا می‌خواهد تا سه ماه دیگر واکسن کرونا را در دسترس همه افراد بالغ قرار دهد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در مرکز واکسیناسیون در ورزشگاه اشتون گیت، بریستول، ژانویه ۲۰۲۱ - Eddie MULHOLLAND / POOL / AFP

پس از آن که بریتانیا پیش از مهلت مقرر، به هدف خود در ارایه نخستین دوز واکسن به تمام افراد بالای ۵۰ سال دست یافت، بوریس جانسون به «دستاوردی قابل توجه» در مبارزه علیه کووید-۱۹ خوش‌آمد گفت. 

دو روز پیش از مهلت مقرر که تاریخ آن ۱۵ آوریل است، به تمام افرادی که از نظر بالینی در دسته آسیب‌پذیر قرار دارند و همچنین تمام کارمندان نظام بهداشتی و تامین اجتماعی، این واکسن نجات‌بخش ارایه شده است. 

این هدف در حالی محقق شد که تعداد تمام افرادی که در بریتانیا اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند به ۳۲ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۵۷۶ نفر رسید و آمار کسانی که دوز دوم را دریافت کرده‌اند، حدود ۷ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۲۰۵ نفر بوده است.

با ارایه واکسن به گروه‌های اولویت ۱ تا ۹، کمیته مشترک واکسن و مصون‌سازی به زودی آخرین توصیه‌های خود را برای تکمیل این برنامه، اعلام خواهد کرد که انتظار می‌رود از این هفته و با افرادی که در اواخر دهه چهارم زندگی به سر می‌برند آغاز شود.

بوریس جانسون با صدور بیانیه‌ای گفت که دولت روی برنامه خود است تا اولین دوز واکسن را تا آخر ماه ژوئيه به تمام افراد بزرگسال در بریتانیا ارایه دهد.

او گفت: «ما اکنون از پس هدف قابل توجه دیگری در برنامه واکسینه کردن خود عبور کردیم و واکسن را به تمام افراد حاضر در نهمین گروه در اولویت ارایه کردیم. این یعنی بیش از ۳۲ میلیون نفر اکنون واکسن محافظ و گرانبهای کووید را دریافت کرده‌اند».

جانسون ادامه داد: «می‌خواهم از همه کسانی که در توزیع واکسن نقش داشتند تشکر کنم که همینک نیز جان هزاران نفر را نجات داده است. ما اکنون به حرکت خود رو به جلو ادامه خواهیم داد تا دوز دوم مهم واکسن را نیز تزریق کرده و به سمت هدف خود برای ارایه واکسن به تمام بزرگسالان تا آخر ماه ژوئیه حرکت کنیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر سایمون استیونز، مدیرعامل سازمان بهداشت همگانی انگلستان، گفت : «از هر ۲۰ نفر بالای ۵۰ سال، ۱۹ نفر اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند».

او گفت: «با تشکر از پرستاران، پزشکان، داروسازان، مدیران و هزاران کارمند و داوطلب سازمان بهداشت همگانی، برنامه واکسینه کردن این سازمان بدون شک یکی از موفق‌ترین برنامه‌های طول تاریخ ما است. این اقدام یکی از بارقه‌های امید ما برای پایان دادن به این بیماری عالم‌گیر است و امید واقعی برای آینده را ارائه می‌کند». 

این خبر به‌‌رغم هشدارهای قبلی سازمان بهداشت همگانی انگلستان اعلام شد که از «کاهش قابل توجه ذخایر هفتگی واکسن» در ماه آوریل خبر می‌داد که یعنی میزان تزریق اولین دوز در این ماه «بسیار محدود» خواهد بود.

در ماه جاری میلادی سرویس‌های بهداشتی تزریق دوز دوم واکسن‌های فایزر و آسترازنکا را در اولویت قرار داده‌اند و در روز شنبه، تعداد بی‌سابقه ۴۷۵ هزار و ۲۳۰ نفر دومین دوز خود را دریافت کردند.

کریس هاپسون، مدیرعامل پیمانکاران سازمان بهداشت همگانی که نماینده مجموعه اوقاف این سازمان است، گفت دستیابی به این هدف «دستاوردی بی‌نظیر» است.

او گفت: «گرچه هنوز در برنامه واکسینه کردن خود راه درازی برای پیمودن داریم ولی از پیشرفت فعلی استقبال می‌کنیم که قادر هستیم این واکسن را در هفته جاری به افراد بالای ۴۰ سال ارایه کنیم و تمام گروه‌های دراولویت، اکنون اولین دوز خود را دریافت کرده‌اند. ما از همه می‌خواهیم وقتی نوبتشان می‌شود واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند».

هاپسون ادامه داد: «ما به کارمندان و داوطلبان نظام بهداشتی در خط مقدم و همچنین رهبران عرصه بهداشت قدردانی عظیمی بدهکاریم که این چالش لجستیک عظیم را بر عهده گرفتند تا به محافظت از ما در برابر این ویروس کمک کنند. با بازگشت به باغ‌ها، میخانه‌ها و فعالیت‌های ورزشی و خرید از فروشگاه‌های غیر اساسی، باید هر کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام دهیم تا مطمئن شویم این قرنطینه آخرین مورد خواهد بود».

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان