کانال‌های تلویزیونی چین لوگو‌های غربی را تار می‌کنند

این حرکت در سراسر چین ‌تولید برنامه‌های تلویزیونی را به تاخیر انداخته است

در سال ۲۰۱۵ هم از یک برنامه تلویزیونی خواسته شد یقه‌های خیلی باز را نشان ندهد - Philip FONG / AFP

کانال‌های تلویزیونی چین دارند لوگو‌های نشان‌های تجاری غربی را در برنامه‌های خود تار می‌کنند. این اقدام در واکنش به ابراز نگرانی‌های خرده‌فروشان غربی بابت بهره‌کشی اجباری از نیروی کار اویغور در تولید پنبه صورت گرفت.

کانال‌های تلویزیونی چینی اقلام دارای لوگو‌های نشان‌های تجاری غربی، مانند کفش‌ها و تی‌شرت‌ها، را تار کردند.

این حرکت در سراسر چین ‌تولید برنامه‌های تلویزیونی را به تاخیر انداخته و به تمسخر این سانسور‌ها از جانب کاربران شبکه‌های اجتماعی منجر شده است.

کمپین پنبه سین‌جیانگ بلافاصله پس از فشار‌های ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به دولت چین برای متوقف کردن نقض حقوق بشر در منطقه سین‌جیانگ در این کشور آغاز شد. بیانیه‌ای که در رسانه‌های دولتی چین صادر شد، ابتدا نشان تجاری «اچ‌اند‌ام» را هدف قرار داد، اما بعد از مدت کوتاهی به نشان‌های تجاری دیگر چون نایک، آدیداس و پوما نیز گسترش پیدا کرد.

بر اساس گزارش‌ها، این نشان‌های تجاری، عضو «طرح پنبه بهتر»، گروه غیرانتفاعی طرفدار تولید پایدار پنبه، نیز هستند. 

‍در روزهای اخیر بسیاری از نشان‌های تجاری غربی در آن کشور با تحریم روبه‌رو شده‌اند. افراد مشهور هم در حمایت از کمپین پنبه سین‌کیانگ سخن گفته‌اند. حال برنامه‌های تلویزیونی هم دارند حمایت خود را از این کمپین نشان می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 با این حال، اولین بار نیست که رسانه‌های چینی به طرز مضحکی دست به سانسور کردن می‌زنند.

در سال ۲۰۱۸، تنظیم‌کنندگان محتوای رسانه‌ای در چین شبکه‌های تلویزیونی را از نمایش هر بازیگر با خال‌کوبی منع کردند. در سال ۲۰۱۹، گوش‌های جینگ بوران، بازیگر برنامه تلویزیونی واقع‌نمای «من، بازیگر»، تار شدند تا گوشواره‌هایش مشخص نباشند. کارشناسان معتقد بودند که این اقدام دولت به منظور به حداقل رساندن تأثیر غرب بر فرهنگ عامه چین بوده است.

رسانه‌های دولتی چین گزارش داده بودند كه تنظیم‌كنندگان محتوای رسانه‌ای در آن كشور، شبکه‌های تلویزیونی را از نمایش هرگونه تصویر «فرهنگ هیپ هاپ، فرهنگ فرعی و غیراخلاقی» منع كرده‌اند. پخش هر گونه محتوای «موافق با سبک زندگی غربی یا مسخره کردن سنت‌های چینی» را هم قبلا منع کرده بودند.

در سال ۲۰۱۶، مقامات چینی دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از پخش محتوای مربوط به گروه دگرباشان جنسی (LGBTQ) از تمام پلتفرم‌ها منتشر کردند و همجنس‌گرایی را «نامناسب برای تلویزیون چین» خواندند.

در سال ۲۰۱۵ هم از یک برنامه تلویزیونی خواسته شد یقه‌های خیلی باز را نشان ندهد.

کریسمس سال گذشته نیز، وقتی مجموعه تلویزیونی واقع‌نمای معروف چین «قاتل کیست»، تولید شبکه تلویزیونی چینی مانگو تی‌وی، تمام عناصر و تزیینات مربوط به کریسمس را در آن قسمت پیکسلی کرد، جنجال دیگری در شبکه‌های اجتماعی چین به پا شد.

© The Independent

بیشتر از جهان