آغاز ماه رمضان در دبی با فعالیت‌های بشردوستانه آغاز شد

در شانزده کشور دنیا فردا روز اول ماه رمضان است

 آغاز ماه رمضان در شماری از کشورهای عربی روز سه شنبه، ۲۴ فروردین،است-REUTERS/Alaa Al-Marjani

فردا سه‌شنبه، آغاز ماه رمضان در شماری از کشورهای عربی است. به گفته مراجع تقلید در ایران، ماه رمضان روز چهارشنبه در ایران آغاز خواهد شد. 

عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، فلسطین، مصر، سلطنت عمان، اردن، لبنان، تونس و عراق، اندونزی، ترکیه، مغرب و موریتانی، روز سه‌شنبه را اولین روز ماه رمضان اعلام کرده‌اند. 

به مناسبت آغاز ماه رمضان در کشورهای عربی،  شیخ محمد، حاکم دبی، در پیامی از مردم امارات خواسته است تا با شروع این ماه در کمک و خیرات موادغذایی به مردم دنیا مشارکت داشته باشند و در مأموریت بشردوستانه به دولت ملحق شوند. 

حاکم دبی در این پیام توییتری می‌گوید: «از شرکت‌ها ، بازرگانان و اشخاص داخل و خارج امارات متحده عربی دعوت به عمل می‌آید تا با ما همراه شوند. ما با برنامه جهانی غذای سازمان ملل و بانک غذا همکاری خواهیم کرد تا بسته‌های غذایی را در ماه مبارک رمضان به جوامع محروم تحویل دهیم. در این مأموریت بشردوستانه به ما بپیوندید.»

شیخ محمد در پیام دیگری همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی دنیا در دوران شیوع کرونا، می‌گوید: «همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بسیار از مردم دنیا را ناامید کرده است. در فاصله چهارساعتی با کشور ما، ۵۲ میلیون نفر از مردم  با گرسنگی مبارزه می‌کنند. ما در حال راه‌اندازی بزرگترین خیریه توزیع مواد غذایی در منطقه هستیم که می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون بسته غذایی برای مردم محروم در ۲۰ کشور دنیا تهیه کند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران، روز ۲۳ فروردین خبرگزاری مهر (نزدیک به سپاه پاسداران)، نوشت که طبق اعلام موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر علی خامنه‌ای، حدود ۱۰۰ گروه در مناطق مختلف کشور برای دیدن هلال ماه رمضان اقدام می‌کنند و احتمالاً روز چهارشنبه اول ماه رمضان خواهد بود. 

رئیس ستاد استهلال استان تهران البته چند روز پیش‌تر، در نوزدهم فروردین ماه تاریخ دقیق اولین روز ماه رمضان در سال ۱۴۰۰ و نیز عید فطر را اعلام کرده بود. به گفته محمد تقدیری، به نظر همه مراجع تقلید، روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه - ۳۰ شعبان، و چهارشنبه ۲۵ فروردین، اول ماه رمضان ۱۴۴۲ قمری خواهد بود.

محمد تقدیری گفت باتوجه به پارامترهای هلال ماه رمضان، روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شمسی، اول ماه رمضان ۱۴۴۲ در ایران است.

محمد تقدیری همچنین درخصوص وضعیت رؤیت‌پذیری هلال ماه رمضان ۱۴۴۲ اضافه کرد: «پارامترهای هلال ماه رمضان در شامگاه روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ مصادف با ۲۹ شعبان‌المعظم به گونه‌ای است که نه با چشم مسلح و نه با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نخواهد بود.» 

این مقام مذهبی در پیوند با وضعیت رؤیت هلال ماه شوال۱۴۴۲ نیز گفت: «پارامترهای هلال ماه شوال در روز ۲۹ رمضان مصادف با ۲۲ اردیبهشت۱۴۰۰ به گونه‌ای است که احتمال رویت، فقط با چشم مسلح در پهنه ایران امکان دارد، لذا برطبق فتوای مراجعی که رویت با تلسکوپ را مد نظر دارند، احتمالا روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت، اول ماه شوال وعید سعید فطرخواهد بود.»

به گفته  محمد تقدیری، مشخصات هلال ماه شوال برای روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت به گونه‌ای است که با چشم غیرمسلح هم قابل رویت خواهد بود، لذا برای مراجعی که رویت با چشم غیرمسلح را در نظر دارند، پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت مصادف با ۳۰ ماه رمضان است و جمعه ۲۴ اردیبهشت، اول شوال و عید فطر خواهد بود. 

ماه رمضان یکی از ماه‌های پراهمیت برای مسلمانان در سراسر دنیا است. در کشورهای عربی هرساله این ماه با مراسم و شکوه خاصی برگزار می‌شود. 

بیشتر از جهان