دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند: بوریس جانسون چه خواهد کرد؟

اکثریت رای دهندگان اسکاتلند با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالف بودند

نیکولا استورجن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۳، یک همه‌پرسی دیگر برگزار شود - ANDREW MILLIGAN / POOL / AFP

نیکولا استرجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند، گفت اگر حزب او در انتخابات ماه آینده در هولیرود اکثریت آرا را به دست آورد، بوریس جانسون مانع برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند نخواهد شد.

نخست وزیر تاکنون با درخواست‌ها برای برگزاری همه‌پرسی مخالفت کرده و گفته است که رای‌گیری سال ۲۰۱۴ از آن اتفاقاتی بود که در هر نسل تنها یک بار باید رخ دهد و محافظه‌کاران اسکاتلندی با همه‌پرسی دوم مخالف هستند. 

اما خانم استرجن به روزنامه گاردین گفت که معتقد است موضع دولت بریتانیا در این مورد، از مخالفت با همه‌پرسی به صحبت در مورد زمان و چگونگی برگزاری آن تغییر کرده است.

وی گفت: «اگر مردم اسکاتلند به حزبی رأی دهند که می‌گوید در زمان مناسب، همه‌پرسی استقلال باید حتما صورت بگیرد، نمی توان مانع این امر شد و فکر نمی‌کنم چنان چیزی رخ دهد.» 

رهبر حزب ملی اسکاتلند افزود: «مردم همیشه آن را به این دلیل ‌که موضع دولت بریتانیا است، به چالش خواهند کشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب ملی اسکاتلند در طرحی ۱۱ ماده‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، اعلام کرده بود که در صورت بردن رای اکثریت در هولیرود، همه‌پرسی انجام خواهد داد اما دولت بریتانیا از صدور فرمان بخش ۳۰ امتناع ورزید و مسئله را به دادگاه کشاند.

با این حال، خانم استورجن گفت «کاملاً مطمئن» است که نیازی به لایحه همه‌پرسی در پارلمان اسکاتلند نخواهد بود.

او افزود که «ترجیح مسلّم و قصد» او این است که تا نیمه اول دوره این پارلمان، تا سال ۲۰۲۳، یک همه‌پرسی دیگر برگزار شود؛ البته بر اساس «پروتکل‌های مربوط به کووید.»

در سال ۲۰۱۴ رای‌دهندگان با ۵۵ در مقابل ۴۵ درصد به استقلال اسکاتلند رای منفی دادند. در این همه‌پرسی بیشترین تعداد رای‌دهندگان (۸۴.۶ درصد) در بریتانیا از زمان انتخابات عمومی ۱۹۱۰ شرکت کردند. 

در ماه ژانویه،آقای جانسون پیشنهاد کرد که بین همه‌پرسی اول و دوم استقلال اسکاتلند باید ۴۰ سال فاصله وجود داشته باشد - مانند فاصله‌ بین همه‌پرسی‌های اروپا در سال‌های ۱۹۷۵ و ۲۰۱۶. 

نخست وزیر در برنامه «اندرو مار» در شبکه بی‌بی‌سی گفت: «همه‌پرسی‌، طبق تجربه شخصی من، در این کشور اتفاق چندان جالبی نیست.»

«حس و حال و نیروی متحده‌کننده‌ای ندارد و در هر نسل تنها یک بار باید رخ دهد.» 

اما، حزب ملی اسکاتلند استدلال کرده است که برگزیت، که اکثر رای‌دهندگان اسکاتلندی با آن مخالف بودند، پرونده استقلال را تجدید کرده است.

گزارش‌های بیشتر از پرس اسوسییشن

© The Independent

بیشتر از جهان