پس از حادثه نطنز، اتحادیه اروپا علیه هرگونه تلاش برای تضعیف مذاکرات اتمی هشدار داد

سخنگوی اتحادیه اروپا:‌ هر اقدامی برای تضعیف مذاکرات اتمی وین مردود است

اتحادیه اروپا نگران روند مذاکرات پیش‌رو است- REUTERS/Yves Herman/File Photo

اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره هر گونه اقدامی که موجب تضعیف مذاکرات و به خطر انداختن بازگشت آمریکا و ایران به توافق اتمی شود، هشدار داد.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا، پس از حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز، گفت: «ما هرگونه تلاش در جهت تضعیف یا آسیب زدن به فعالیت‌های دیپلماتیک درباره توافق اتمی را رد می‌کنیم.» او در عین حال تاکید کرد که در این باره «واقعیات باید شفاف‌سازی شوند.»

پیشتر در روز یکشنبه، ۲۲ فروردین، بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از وقوع «حادثه‌ای» در بخشی از شبکه برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز خبر داد.

مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را مسئول وقایع تأسیسات نطنز دانستند و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، آن را «انتقام اسرائیل» از موفقیت‌های ایران در مسیر لغو تحریم‌ها دانست، و تهدید کرد که «انتقام آن را از خود اسرائیلی‌ها خواهیم گرفت.»

حادثه یک روز پس از آن صورت گرفته که تهران، همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران (۲۰ فروردین) از آغاز به کار «مرکز مونتاژ سانتریفوژهای پیشرفته» در نطنز خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است که سیستم تامین برق سانتریفیوژها منهدم شده و تعمیر آن و ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در این سایت هسته‌ای ۹ ماه زمان می‌برد.

آلمان هشدار داد که تحولات اخیر در نطنز به نفع مذاکرات اتمی نیست. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: «آنچه که از تهران می‌شنویم، بویژه شنیده‌هایمان درباره وقایع نطنز، تاثیر مثبتی ندارد.»

ماس گفت که مذاکرات در وین «آسان نیست، اما تاکنون طرف‌ها روحیه سازنده نشان داده‌اند.»‌ او همچنین گفت که وضعیت نطنز «معنی خاصی»‌ دارد و می‌تواند درباره این که تهران تا چه حد آنچه را در وین مورد مذاکره قرار گرفته اجرا می‌کند، سرنخ‌هایی را به دست بدهد.»

اسرائیل مستقیما مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته اما در گمانه‌زنی‌ها انگشت اتهام فورا به سوی اسرائیل نشانه رفت، چرا که رسانه‌های این کشور موساد را عامل حمله سایبری اعلام کردند.

پیشتر در تیرماه گذشته، انفجار دیگری در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده، و دلایلی چون حمله سایبری، حمله هوایی و نفوذ و رخنه امنیتی، از جمله عوامل آن اعلام شده بود.

با برآورد تاخیر ۹ ماهه در فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز، قدرت چانه‌زنی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین کاهش می‌یابد.