ایران: هویت عامل خرابکاری در نطنز شناسایی شده اما بازداشت نشده است

کمالوندی: ایران بیدی نیست که از این بادها بلرزد

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید هویت فردی را که باعث اختلال در برق‌رسانی به یکی از سالن‌های غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز و خرابکاری در این تاسیسات شده، شناسایی کرده است.

روز یکشنبه، دولت ایران تأیید کرد که در پی وقوع حادثه‌ای در این تأسیسات، برق‌رسانی به سانتریفیوژها قطع شده است.

مقام وزارت اطلاعات ایران که نام وی اعلام نشده به وب‌سایت «نور نیوز» نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفته است که اقدامات لازم برای بازداشت این فرد در حال انجام است. وضعیتی که نشان می‌دهد نهادهای اطلاعاتی ایران هنوز موفق به بازداشت عامل این خرابکاری در تأسیسات نطنز نشده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از تخریب گسترده سانتریفیوژها در این خرابکاری دارد. مقامات ایرانی همچنین اعلام کرده‌اند که برق رسانی به تأسیسات نطنز هم اکنون از طریق برق اضطراری صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی خرابکاری روز یکشنبه در تأسیسات نطنز، برخی گزارش‌های منابع بین‌المللی حکایت از آن داشت که ایران دست‌کم ۹ ماه زمان برای برگرداندن وضعیت به پیش از خرابکاری اخیر نیاز دارد.

مقامات ایرانی گفته‌اند سانتریفیوژهای آسیب دیده در خرابکاری این هفته را با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری جایگزین خواهند کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز که در بیمارستان بستری است گفته، ایران بیدی نیست که از این بادها بلرزد و با تکیه بر عمق دانش هسته‌ای خود، پیروز این میدان خواهد بود. بهروز کمالوندی، روز یکشنبه در پی بازدید از تأسیسات نطنز دچار حادثه شد و به دلیل مجروح و مصدوم شدن در بیمارستان بستری شد.

تیرماه سال گذشته نیز انفجار دیگری در تأسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده بود. نهادهای اطلاعاتی ایران چندین ماه بعد و در پی ترور محسن فخری‌زاده، چهره سرشناس برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردند تیم ترور‌کننده فخری‌زاده با تیم خرابکاری در نطنز مرتبط بوده ‌است.