هشدار صندوق بین‌المللی پول به کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی درباره افزایش بدهی

«پیشرفت کند در خرید واکسن و کمبود پول در کشورها، چالش‌های ‌موجود بر سر راه واکسیناسیون سراسری است»

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس، قزاقستان و مراکش که واکسیناسیون را به موقع شروع کردند-REUTERS/Johannes P. Christo/File Photo

صندوق بین‌المللی پول به دولت‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی درباره مهار نیازهای مالی‌شان هشدار داد و گفت همه‌گیری ویروس کرونا، زمان بهبود اقتصادی در برخی از این کشورها را به درازا کشانده است.

گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول درباره وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی - که تقریبا ۳۰ کشور از موریتانی گرفته تا قزاقستان را دربرمی‌گیرد، می‌گوید با آن که پس از تسهیل مقررات و پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت اقتصاد در این کشورها اندکی بهبود یافته، اما چشم‌انداز اقتصادی آینده طولانی خواهد بود و بستگی به سرعت واکسیناسیون و تکیه بر بخش‌های مهمی چون صنعت توریسم کشور‌ها دارد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید پیشرفت کند در خرید واکسن و کمبود پول در کشورها، چالش‌های ‌موجود بر سر راه واکسیناسیون سراسری است. به گفته گزارش اخیر این نهاد بین‌المللی، در ۱۳ کشور و منطقه، (افغانستان، الجزایر، جیبوتی، مصر، ایران، عراق، اردن، لبنان، لیبی، پاکستان، تونس، ازبکستان، مناطق فلسطینی در کرانه غربی و نوار غزه)، به دلیل شروع دیرهنگام و پوشش کند واکسیناسیون، پیش‌بینی نمی‌شود که دست‌کم تا میانه سال ۲۰۲۲ بخش چشمگیری از جمعیت واکسینه شده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر وزارت بهداشت ایران با اشاره به «خلف وعده» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط روسیه و هند، شکست در برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تأیید کرد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، در اوایل فروردین ماه گفته بود که خرید بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن از طریق سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی قطعی شده بود، اما محقق نشد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس، قزاقستان و مراکش که واکسیناسیون را به موقع شروع کردند، تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۲۱ به سطحی برابر با سال ۲۰۱۹ خواهند رساند، در حالی که زمان بهبود اقتصادی برای کشورهایی که در واکسیناسیون تعلل کرده‌اند، یک سال بیشتر از این زمان خواهد برد.

بیشتر از اقتصاد