استارت‌آپ‌های عربستان در سه‌ماهه اول سال ٢٠٢١ بیش از ٧٦ میلیون دلار سرمایه جذب کردند

علی‌رغم وجود کرونا، اما عربستان همچنان در زمینه جذب سرمایه از وضعیت مطلوبی برخوردار است

عربستان با استفاده از استارت‌آپ‌ها به جذب سرمایه خارجی می پردازد - FAYEZ NURELDINE / AFP

استارت‌آپ‌های عربستان سعودی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بیش از  ۷۶ میلیون دلار جمع‌آوری کردند که نسبت به سه‌ماهه قبل از آن ۱۳۷.۵ درصد یعنی معادل ۳۲ میلیون دلار افزایش داشته است.

بنیاد کارآفرینی «وامدا» اعلام کرد که ۳۹۶ میلیون دلار از ۱۲۵ معامله در خاورمیانه و شمال آفریقا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ جمع‌آوری شده است که امارات با ۳۸ معامله به ارزش ۲۵۶ میلیون دلار بزرگ‌ترین بازار بوده است. همچنین، مصر با ۳۴ معامله به ارزش ۲۲ میلیون دلار و عربستان با ۲۸ معامله به ارزش ۷۶ میلیون دلار رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

تریسکا حمید، مدیر تحریریه وامدا در این زمینه گفت: «تلاش دولت به سمت کارآفرینی در تعداد استارت‌آپ‌هایی که در عربستان سعودی طی چند سال گذشته ظهور کرده‌اند مشهود است و ما شاهد روند رشد معاملات در کشور هستیم.»

عربستان سعودی سال گذشته، افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته را در تعداد معاملات سرمایه‌گذاری در بخش راه‌اندازی فناوری ثبت کرده است. مطالعه انجام شده توسط بنیاد تحقیق داده مگنیت نشان می‌دهد که سهم عربستان از کل سرمایه‌گذاری انجام شده در خاورمیانه و شمال آفریقا طی سال گذشته، ۱۸ درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امل دوخان، یکی از اولین زنان سرمایه‌گذار عربستانی (VC) ، اطمینان دارد که بازار عربستان در سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه خواهد داد. وی افزود: «آنچه در حال حاضر و در سال ۲۰۲۱ شاهد آن هستیم، این است که رشد سرمایه‌گذاری در عربستان و منطقه همچنان افزایش می‌یابد. دلیل این ادعا آن این است که سال گذشته و در زمانی که انتظار نمی‌رفت رشدی را شاهد باشیم، سال مثبت بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها بود.»

سال جاری با یک نشانه مثبت برای استارت‌آپ‌ها آغاز شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی به بازار عربستان نگاه می‌کنند، بنابراین به نظر می‌رسد امسال رونق اقتصادی زیادی حاصل خواهد شد و همچنین تعداد معاملات زیادی را شاهد خواهیم بود. به‌عبارت‌دیگر، علی‌رغم وجود کرونا، اما عربستان همچنان در زمینه جذب سرمایه از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

بیشتر از اقتصاد