شریعتمداری مدعی شد، رئیسی رأی‌آوری دارد و برند مبارزه با فساد است

علی‌رغم ادعای مدیرمسئول کیهان، نظرسنجی‌ها از کاهش بی‌سابقه میزان مشارکت در انتخابات خبر می‌دهد

حسین شریعتمداری مدعی حضور گسترده مردم در انتخابات شد - BEHROUZ MEHRI / AFP

مدیرمسئول روزنامه کیهان که به‌عنوان بازتاب‌دهنده نظرات بیت رهبر جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، با ادعای اینکه ابراهیم رئیسی نقطه سیاه و یا مبهمی در کارنامه خود ندارد گفت که او برند مبارزه با فساد است و توانایی رأی‌آوری دارد.

حسین شریعتمداری، در نشست مجازی مدیران و اهالی رسانه با موضوع «الزامات تحقق ایران قوی در انتخابات ۱۴۰۰» ضمن حمایت کامل از رئیس قوه قضائیه مخالفان ابراهیم رئیسی را مخالفان با فساد نامید و گفت با کاندید شدن رئیسی برخی دیگر از چهره‌های اصول‌گرای متقاضی حضور در انتخابات به نفع او کنار می‌روند؛ اما حضور او در قوه مجریه این نگرانی را نیز به دنبال دارد که تبلیغ علیه او افزایش یابد.

ادعای حسین شریعتمداری درباره فساد ستیزی ابراهیم رئیسی در حالی است که بسیاری از پرونده‌های سنگین فساد مالی منتسب به سپاه و نزدیکان بیت رهبری، هیچ‌گاه محاکمه نشده‌اند. از سوی دیگر افشاگری‌هایی که علیه برخی از مسئولان انجام شده نیز به‌جای پیگیری اتهام، با فشار بر فرد افشاکننده همراه شده است.

همچنین ابراهیم رئیسی به دلیل نقش داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ و صدور حکم اعدام بسیاری از روزنامه‌نگاران و معترضان کشتار سال ۹۸ در قوه قضائیه تحت سرپرستی او، برخلاف ادعای مدیرمسئول کیهان از وجهه خوبی نزد افکارعمومی برخوردار نیست. 

در ادامه شریعتمداری برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها و نگرانی مسئولان برگزاری انتخابات، مدعی شد که حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری گسترده خواهد بود. او تأکید کرد که قانون انتخابات نیاز به بازنگری دارد و افرادی که خانواده‌شان در آمریکا و انگلیس زندگی می‌کنند نباید کاندیدا شوند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر، وزیر کشور جمهوری اسلامی از میزان پایین اقبال عمومی به مشارکت در انتخابات ابراز نگرانی کرده بود. عبدالرضا رحمانی فضلی، در این‌باره گفته است: «یکی از دغدغه‌های ما در خصوص انتخابات ۱۴۰۰، با توجه به میزان مشارکت در انتخابات مجلس سال گذشته، بحث مشارکت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران با ابراز نگرانی از احتمال کاهش حضور مردم در انتخابات، به نقل از چند نظرسنجی معتبر نوشت که از نظر ۵۵ درصد از پاســخگویان، مشــارکت مردم در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نســبت به دوره قبل کمتر خواهد بود و بیش از ۴۰ درصد مردم عدم تأثیرگذاری انتخابات در بهبود وضعیت کشور را مهم‌ترین دلیل عدم شرکت در انتخابات دانسته‌اند.

منتقدان، انتخابات در جمهوری اسلامی را غیر آزاد و غیررقابتی می‌دانند و می‌گویند انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نیز با مداخله هسته مرکزی قدرت در جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و نتایج آن را مراکز اصلی قدرت تعیین می‌کند نه رأی شهروندان.

تلاش برای مهم جلوه‌دادن انتخابات آن هم در حالی که نظرسنجی‌ها از عدم اقبال عمومی برای شرکت در آن خبر می‌دهد، نشان‌دهنده شکاف عمیق بین حاکمیت و افکارعمومی است.