علی یونسی و امیرحسین مرادی؛ یک سال بازداشت موقت بدون برگزاری دادگاه

قوه قضائیه هنوز نتوانسته اتهامات ادعایی خود شامل «افساد فی‌الارض» را ثابت کند

به نظر می‌رسد که روند رسیدگی عادلانه در پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی با موانعی رو به رو است - عکس از شبکه اجتماعی

وکیل علی یونسی با اشاره به اینکه پس از یک سال بازداشت موقت، قرار بود که روز گذشته  جلسه دادگاه برگزار شود، اعلام کرد که جلسه رسیدگی تشکیل نشده است.

مصطفی نیلی گفت: «از آنجایی که اتهام منتسبه به متهمین این پرونده، افساد فی‌الارض است و ملازمه قانونی تشکیل جلسه، با تعدد قاضی و تشریفات قانونی دیگری نیز دارد لذا رعایت اصول شکلی و تشریفاتی امری غیر قابل عدول است.»

او در ادامه به وضعیت غیرمتعارف و محرومیت آنها از حقوق اولیه این دو زندانی پرداخت و افزود که دادیار ناظر بر زندانیان امنیتی، سیاسی و عقیدتی، هر بار درخواست ملاقات وکیل با متهمین را به بهانه‌های واهی به شعبه رسیدگی‌کننده ارجاع می‌دهد و پاسخ شعبه رسیدگی‌کننده نیز تنها تأکید بر عدم تکلیف قانونی در اعطای مجوز ملاقات است.

به گزارش امتداد، علی یونسی و امیرحسین مرادی همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین (بازداشتگاه امنیتی) در بازداشت هستند و مدتی را نیز در سلول انفرادی به سر بردند. در این شرایط به نظر می‌رسد که روند رسیدگی عادلانه در این پرونده با موانعی رو به رو است.

فشارهای غیرمتعارف بر این دو زندانی سیاسی از همان ابتدای دستگیری اعمال شده است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف روز ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹، از برگزاری یک جلسه با حضور نمایندگانی از هر تشکل دانشجویی و شورای صنفی، چند تن از اساتید و مقامات دانشگاه، یک نماینده از بنیاد ملی نخبگان، معاون امنیتی دادستان، بازپرس پرونده، یک کارشناس امنیتی و دو دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه به نام‌های «امیرحسین مرادی» و «علی یونسی» خبر داد.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این جلسه که تا پیش از این نمونه دیگری از آن در طول سال‌های گذشته تشکیل نشده و سابقه نداشته است، اتهامات این دو دانشجو مطرح شده و آن‌ها از سوی نمایندگان دانشجویی، اساتید حاضر و نمایندگان قوه قضاییه مورد سؤال قرار گرفته‌اند. جلسه در محل کاخ دادگستری و در دادسرای عمومی برگزار شد. بنا بر آن چه حاضرین در این جلسه می‌گویند پیش از ورود دو دانشجوی بازداشتی برای دیگر حاضران دو ویدئو از یک انفجار پخش شده است که در هیچ‌یک از آن‌ها چهره‌ای مشخص نیست و معلوم نیست چه کسی یا کسانی در آن حضور دارند. ویدئوها به‌عنوان سند اقدامات به گفته قوه قضاییه «خرابکارانه» این دو دانشجو نمایش داده شده‌اند.

علی یونسی که برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۱۳۹۶ است، روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ بدون اعلام دلیل دستگیری، پس از ضرب و شتم شدید توسط مأموران بازداشت شد. در همان روز، مأموران امنیتی امیرحسین مرادی، فعال دانشجویی، را نیز بازداشت کردند. او نیز دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۶ است.