صف مرغ، منوی رستوران، و «دیکتاتوری روحانی»

پرواز مرغ از منوی برخی رستوران‌ها در ایران شدت گرفت

بحران توزیع مرغ در ایران و شکل‌گیری صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت دولتی، موجب شد مجلس در روزهای گذشته خواستار استعفای حسن روحانی شود- مصطفی رودکی/ میزان

رئیس اتحادیه رستوران و سلف سرویس تهران می‌گوید مرغ سوخاری از فهرست غذای برخی رستوران‌ها در ایران حذف شده است. به گفته او، به علت حذف مرغ سوخاری از منوی بعضی از رستوران‌ها، افزایش قیمت و کمبود مرغ در بازار است. 

به نظر می‌رسد بحران و کمبود مرغ در هفت ماه گذشته دردسر تازه‌ای برای رستوران‌ها ایجاد کرده است. در تعطیلات نوروزی، گزارش‌های متعددی به صف‌های طولانی مردم در برخی شهرهای ایران برای خرید مرغ اشاره داشت. مرغ کمیاب شد و صف‌های خرید مرغ حتی در تعطیلات نوروز هم طولانی بودند. گزارش‌ها از داخل ایران نشان می‌داد که چنانچه مرغ در فروشگاهی موجود باشد، با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت مصوب دولتی به فروش می‌رسد. 

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رئیس اتحادیه رستوران و سلف سرویس تهران، مرغ با قیمت مناسب کمیاب شده است و سازمان تعزیرات، بازرسی اتاق أصناف، و سازمان حمایت هم اعلام کردند چنانچه مرغ قطعه‌بندی یا مرغ پاک‌شده در هر واحد صنفی دیده شود، مغازه‌ها پلمپ خواهند شد. به همین دلیل، تامین مرغ برای واحد‌های صنفی رستوران مشکل شده است. 

علی اصغر میرابراهیمی گفت: «نیاز مردم را تامین نمی‌کنند. زمانی که خود مردم هم مرغ پیدا می‌کنند می‌گویند از کجا می‌آورید؟» پیش‌تر، رئیس انجمن مرغ‌های گوشتی گفته بود: «مرغ فراوان است، اما مردم از صف بستن خوششان می‌آید.»

کمبود مرغ در ایران، در چند ماه گذشته به مشکلی جدی بدل شده است. مسئولان دولتی در روزهای نخست فروردین گفتند ۷۵۰ فروشنده مرغ به دلیل گرانفروشی جریمه شده‌اند. به گفته دولت، خرید زیاد مردم از دلایل اصلی کمبود مرغ در ایران است. اما در مقابل، بعضی از مرغداران و فروشندگان عملکرد دولت را دلیل اصلی این وضعیت می‌دانند. در هر حال،  بحران مرغ در ایران کتمان نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران روز یکشنبه ۲۲ فروردین اعلام کرد، اکنون بحران بازار گوشت مرغ با توزیع گسترده این محصول از سوی دولت برطرف شده است و قیمت‌ها برای ماه رمضان متعادل می‌شود. محمدعلی کمالی همچنین اضافه کرده است که در ابتدای سال ۱۴۰۰ به دلیل کاهش عرضه گوشت مرغ به استان تهران از سوی برخی استان‌های تولیدکننده عمده مانند استان‌های شمالی کشور، این استان  با بحران کاهش عرضه و افزایش قیمت روبه‌رو شد.  

بحران توزیع مرغ در ایران و شکل‌گیری صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت دولتی، موجب شد مجلس در روزهای گذشته خواستار استعفای حسن روحانی شود.

علی بابایی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از دولت حسن روحانی در پیوند با توزیع مرغ و تشکیل صف‌های طولانی برای خرید آن، در جلسه علنی مجلس در روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین گفت: «رئیس جمهوری نتوانسته کشور را مدیریت کند. اگر در روزهای اول مجلس یازدهم وی استیضاح می‌شد، می‌دانست در راس اموربودن به چه معناست و مردم در این روزها تا ساعت ۱۱ شب همانند اوایل انقلاب در صف نمی‌ایستادند.»

این نماینده مجلس حسن روحانی را «دیکتاتور» خواند و با اشاره به نقش سپاه در اقتصاد ایران، افزود: «دو تن از وزرا با سپاه توافق کردند تا برخی امور را انجام دهند، اما رئیس جمهوری راسا مدیریت دیکتاتوری کشور را اداره می‌کند. سال ۱۴۰۰، سال شعور و شور سیاسی است، ولی مردم گرفتار صف‌های مرغ هستند.» به گفته علی بابایی، «زنجیره تولید، توزیع و نظارت این نابسامانی را ایجاد کرده است.»

نابسامانی در بازار مرغ و وجود واسطه‌گری در آن میدان، اکنون به نظر می‌رسد به نحوه فعالیت رستوران‌ها نیز سرایت کرده است. به گزارش پایگاه خبری تجارت نیوز، کمبود مرغ و مشکل دسترسی به آن، موجب تغییر منوی رستوران‌ها در ایران شده است. با فرارسیدن ماه رمضان، نگرانی مردم از نبود مرغ همچنان برطرف نشده است و هرچند دولت اعلام کرده است که آرامش را به بازار مرغ بازخواهد گرداند ولی به نظر نمی‌رسد که برنامه خاص و روشنی برای پیشبرد آن وعده داشته باشد.