بنی گانتز: با آمریکا همکاری می‌کنیم تا مطمئن شویم هر توافقی با ایران امنیت ما را تامین می‌کند

برنامه هسته‌ای ایران، محور مذاکرات وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل در تل‌آویو بود

وزیر دفاع ایالات متحده و وزیر دفاع اسرائیل با یکدیگر دیدار کردند - عکس از روزنامه تایمز

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در دیدار دو روزه خود از اسرائیل با همتای اسرائیلی خود، بنی گانتز، در تل‌آویو ملاقات کرد. 

به گزارش تایمز اسرائیل، پس از این دیدار، آقای گانتز اعلام کرد که محور گفتگوها در مورد تهدید ایران و برنامه هسته‌ای این کشور و همچنین برنامه‌هایی برای اطمینان از برتری نظامی دولت اسرائیل در منطقه بوده است.

او در ادامه افزود: «من در صحبت‌هایمان با آقای آستین تأکید کردم که اسرائیل، ایالات متحده را به‌عنوان یک شریک کامل در تمام عرصه‌ها از جمله مواجهه با ایران، می‌بیند. ما از نزدیک با متحدان آمریکایی خود همکاری خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که هر توافق جدیدی با ایران منافع حیاتی جهان و ایالات متحده را تأمین می‌کند، از یک مسابقه خطرناک تسلیحاتی در منطقه ما جلوگیری می‌کند و امنیت کشور اسرائیل را نیز تأمین می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند آستین در جمع خبرنگاران به‌طور مستقیم در مورد ایران سخن نگفت، اما اذعان داشت که در این دیدار چالش‌های امنیتی منطقه مورد بحث قرار گرفته است.

آستین نخستین عضو دولت جو بایدن است که از اسرائیل دیدار رسمی می‌کند و این اولین بازدید رسمی وزیر دفاع آمریکا از کشور اسرائیل از سال ۲۰۱۷ به این سوست.

این دیدار همچنین اولین دیدار رسمی یک مقام خارجی از مرکز دفاعی اسرائیل، از زمان شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شود.

این نشست در حالی برگزار شد که مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو برجام در وین در جریان است. مسئله بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، معروف به برجام و چگونگی رفع تحریم‌ها در دستور کار این نشست‌ها قرار دارد. اقدامی که با مخالفت قاطع اسرائیل، به‌ویژه نخست‌وزیر این کشور بنیامین نتانیاهو روبرو شده است.

تحلیلگران دفاعی اسرائیل هشدار داده‌اند که در مورد مسئله ایران و برنامه هسته‌ای این کشور که ممکن است پیامدهای قابل‌توجهی برای امنیت اسرائیل داشته باشد، بین تل‌آویو و واشنگتن شکاف فزاینده‌ای وجود دارد.

بیشتر از جهان