امارات در عربستان نیروگاه انرژی خورشیدی می‌سازد

ساخت این نیروگاه در راستای چشم‌انداز طرح سبز ٢٠٣٠ عربستان سعودی است

عربستان سعودی یکی از پیشتازان انرژی های تجدید پذیر در خاورمیانه است - عکس از شبکه اجتماعی

کنسرسیومی تحت رهبری شرکت انرژی آتی ابوظبی (مصدر) و شرکت ای.دی.اف انرژی‌های تجدید تجدیدپذیر امارات متحده عربی به همراه شرکت «نسما» عربستان سعودی اعلام کردند که ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک (PV) در مقیاس ۳۰۰ مگاواتی در جده را به‌زودی آغاز می‌کنند.

خبرگزاری امارات (WAM) گزارش داد که دفتر توسعه پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر (REPDO) از وزارت انرژی عربستان سعودی پس از آنکه رقابتی‌ترین پیشنهاد معادل ۱۶.۲۴ دلار به‌ازای هر مگاوات ساعت را از متقاضی اماراتی دریافت کرد، ساخت این پروژه را به این کنسرسیوم واگذار کرد.

طراحی، تأمین مالی و ساخت برعهده پیمانکار خواهد بود و قرار است این نیروگاه تا پایان سال ۲۰۲۲ در شهر صنعتی سوم جده واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهر ساخته شود.

محمد جمیل الرماهی، مدیرعامل مصدر در این باره، گفت:«این پروژه تعهد مصدر به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان و اهداف آب‌وهوایی آن را نشان می‌دهد. عربستان سعودی با اجرای برنامه ملی انرژی تجدیدپذیر، به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک بازیگر مهم در بخش انرژی تجدیدپذیر در مقیاس جهانی است و شرکت مصدر به همکاری نزدیک با دولت سعودی و شرکای ما در اینجا برای کمک در رسیدن به انتقال انرژی پاک خود ادامه خواهد داد.»

این پروژه در راستای طرح سبز عربستان سعودی است و نیروگاه خورشیدی جده از جدیدترین فناوری موجود استفاده خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، فیصل الترکی، رئیس «نسما» گفت:«مصدر، نسما و شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر ای.دی.اف ، و به نوآوری و بهینه‌سازی پروژه‌های انرژی خورشیدی ادامه خواهند داد. پروژه جده یک نمونه عالی از نحوه استفاده کنسرسیوم از تخصص بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی است.»

این نخستین پروژه ساخت نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر توسط امارات نیست. پیشتر و در سال ۲۰۱۹ ، کنسرسیومی به رهبری  شرکت ای دی اف با مشارکت مصدر ساخت یک نیروگاه بادی ۴۰۰ مگاواتی که اولین پروژه انرژی بادی عربستان سعودی و بزرگترین پروژه در خاورمیانه بود را آغاز کردند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی با برنامه‌ریزی میان‌مدت قصد دارند تا وابستگی خود را به نفت کاهش دهند و در منابع انرژی خود تنوع ایجاد کنند.

بیشتر از جهان