گردهمایی صدها نفر در حمایت از جمهوریت؛ افغانستان «طالب» شدنی نیست

هواداران دولت در شهرهای مختلف در حمایت از حفظ نظام سیاسی کشور گردهمایی برگزار کرده‌اند

در آستانه مذاکرات صلح افغانستان با طالبان، صدها نفر در منطقه کوهدامن در شمال کابل گردهم آمدند و حمایت خود از نظام جمهوری اسلامی به رهبری اشرف غنی را اعلام کردند.

هواداران امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری و عمر داودزی، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری در امور پاکستان که زاده شمالی است، این اجتماع را برگزار کردند.

با بالا گرفتن تب و تاب سیاسی در کابل و پیشنهاد آمریکا برای روی کار آمدن دولت انتقالی صلح مشترک با طالبان و ابها‌م‌ها درباره سرنوشت حکومت کنونی، این، دومین اجتماع بزرگ سیاسی در حمایت از طرح صلح دولت افغانستان است که در هفته جاری برگزار می‌شود.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان که برای شرکت به این گردهمایی به شمالی رفته است، با اشاره به گفت‌وگوی و توافق با طالبان، می‌گوید: «بزرگ‌ترین قربانی را همین مردم داده‌اند. قربانی شما این بود که طالبان وقتی که در اینجا با مقاومت مواجه شدند، مردم را دست‌جمعی کوچ دادند، بولدوزر آوردند، جوی‌ها و خانه‌ها را از بین بردند و درخت‌ها را از ریشه درآوردند. بنابرین مشورت با مردم شمالی درباره صلح نیاز مبرم است. بدون بله یا خیر این مردم، نمی‌‌توان هیچ معامله‌ای کرد.»

مردم شمالی در دهه ۹۰ میلادی مورد بدترین خشونت‌های طالبان قرار گرفتند و این گروه، سیاست زمین سوخته را بر آن‌ها تحمیل کرد. 

بسیاری از فرماندهان عمده ضدطالبان مانند امان‌الله گذر که توان بسیج مردمی دارد نیز در گردهمایی امروز در کنار آقای صالح قرار گرفتند.

سخنان وطن‌پرستانه و ضدطالبان آقای صالح در حالی ایراد می‌شود که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، هم اکنون در کابل است و انتظار می‌رود تا ساعات دیگر، دوباره با اشرف غنی درباره زمان و موضوعات مذاکرات صلح گفت‌وگو کند. او دیروز نیز دو بار با اشرف غنی دیدار کرد.

آقای صالح در سخنرانی‌ خود به مرم گفت که براساس آخرین پیام هیئت آمریکایی، نشست صلح ترکیه احتمالا در هفته جاری برگزار می‌شود و سه موضوع اساسی مطرح خواهد شد. او گفت: «مسئله اول، توافق روی ارزش‌ها است. آیا طالب به این فکر است که می‌آید و مردم را در کابل به شلاق می‌زند و ما خاموش می‌مانیم؟ هرگز! نه تنها به طالب اجازه نمی‌دهیم بلکه به نمایندگی از کل افغانستان، حقوق اساسی و کرامت انسانی هموطنانی که در گوشه و کنار کشور زیر ظلم و زجر طالب به سر می‌برند را هم تامین می‌کنیم.»

آقای صالح با تاکید بر این که طالبان «مجبور» است ارزش‌ها را بپذیرد، اظهار داشت: «افغانستان، طالب شدنی نیست. ولی طالب می‌تواند به آغوش افغانستان بازگردد و صلح‌آمیز، زندگی کند. این اصل است. اگر مذاکره بر سر اصول روزها، هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد، بگذار بکشد. تا زمانی که آن را نپذیرد، مذاکرات یک قدم پیش نمی‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او آتش‌بس را موضوع دوم خواند و آزادی پنج هزار و ۵۰۰ زندانی طالبان در جریان دور اول مذاکرات در دوحه را یکی از بزرگترین‌ اشتباه‌های دولت عنوان کرد. آقای صالح تصریح کرد: «هیچ زندانی دیگری آزاد نمی‌شود. آدم هوشیار، از یک سوراخ  فقط یک بار گزیده می‌شود.»  

او مسئله سوم را هم بحث انتخابات خواند و با بیان این که طالبان از انتخابات می‌ترسند، گفت: «هرگز امکان ندارد که طالبان در افغانستان بیش از پنج تا ۱۰ درصد رای بگیرد و آن‌ها این را می‌فهمند.»

رهبران افغان همچنان پیشنهاد تهیه یک میثاق ملی برای تفاهم ابدی با طالبان را مطرح کرده‌اند تا مبادا در صورت شکست در انتخابات، شورشیان طالبان دوباره به شورش و یغما دست بزنند.

آمریکا و جامعه جهانی در صدد است نشست استانبول را به فرصتی برای تعیین سرنوشت افغانستان و تصمیم‌گیری درباره نقشه‌راه سیاسی این کشور تبدیل کند.

بخش دیگر دیدگاه‌های دولت که در گردهمایی امروز ابراز شد، رد تصمیم‌گیری درباره آینده کشور در نشست صلح استانبول بود.

آقای صالح گفت هر توافقی که در استانبول صورت گرفت باید به کابل بیاید و لویه جرگه برگزار شود تا درباره آن رای‌گیری کند.

او هشدار داد: «عصر و زمان آن که ۲۰ یا ۳۰ نفر بیایند و معامله‌ای کنند که سرنوشت ما را به طرف ابهام ببرد پایان یافته است. عصر کودتا و کشتار و دسیسه، پایان یافته است.  عصر این که می‌گفتند این کشور مال یک قوم است، پایان یافته است. امروز، عصر رنگارنگی است.»

بیشتر از جهان