نشست استانبول و سه سوال همچنان بی‌پاسخ مانده

سرفصل مذاکرات، سطح هیئت و تاریخ نشست، سه نقطه مبهم مذاکرات استانبول است

زمان و جزئيات مذاکرات صلح افغانستان که قرار است هفته آینده در استانبول شروع شود، مشخص نیست - ارگ

‌‌زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه دولت امریکا در روند صلح افغانستان، صبح روز شنبه به کابل آمد و در همان روز، دو بار با رئیس‌جمهوری غنی دیدار کرد. بار نخست، رئیس‌جمهوری غنی و خلیلزاد، دونفره دیدار کردند اما در ملاقات دوم، دو معاون رئیس‌جمهوری و تعدادی از مقامات دولتی و از آن سو نیز تعدادی از همراهان آقای خلیلزاد حضور داشتند.

جزئیات زیادی از این دو ملاقات به بیرون درز نکرده است، اما یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهوری، به ایندیپندنت فارسی گفت که در این نشست، درباره سه مسئله مبهم گفت‌وگو شده است: سطح هیئت شرکت‌کننده از سوی گروه طالبان، تاریخ نشست و سرفصل‌های مورد بررسی در نشست استانبول. قرار است بعدازظهر روز یکشنبه نیز دیداری دیگر  بین خلیلزاد و رئیس‌جمهوری غنی انجام شود تا برای نشست استانبول نتیجه‌ای به دست بیاید.

حکومت افغانستان توقع دارد که نشست استانبول در سطح بالایی برگزار شود. گفته می‌شود رئیس‌جمهوری در دیدار با خلیلزاد این مسئله را مطرح کرده است که در صورتی که طالبان در نشست استانبول از ترکیب همیشگی استفاده کنند، این نشست نیز مانند مذاکرات قطر به نتیجه نخواهد رسید. از دید ارگ ریاست‌جمهوری، برای نتیجه‌بخش بودن نشست استانبول باید ترکیب هیئت هر دو طرف در عالی‌ترین سطح باشد تا این نشست بتواند برای آینده افغانستان نتیجه نهایی را به ارمغان بیاورد.

گروه طالبان هنوز هیچ توضیحی در مورد ترکیب هیئت خود ارائه نداده است. یکی از دلایل تاخیر در برگزاری نشست استانبول هم همین خاموشی گروه طالبان است. این گروه تاکنون نه در مورد چارچوب هیئت اعزامی به ترکیه حرفی زده و نه از طرح پیشنهادی این گروه سخنی به میان آورده است. چنین به نظر می‌رسد که طالبان در مورد نشست استانبول، هیچ پیش‌فرضی ندارند و احتمالا هیچ طرحی هم در این رابطه ارائه نخواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مورد دیگری که در دیدار خلیلزاد با رئیس‌جمهوری مطرح شده، مسئله سرفصل مذاکرات نشست استانبول است. هرچند تیم مذاکره‌کننده دو طرف شامل نمایندگان امریکا و قطر در دوحه، درباره سرفصل مذاکرات نشست استانبول بحث کرده‌اند اما این بحث‌ها، راه به جایی نبرده است. بی‌نتیجه بودن گفت‌وگوها درباره موضوعات مورد مذاکره در نشست استانبول، در میان سیاستمداران نوعی سردرگمی ایجاد کرده است زیرا هنوز مشخص نیست که در نشست استانبول روی چه مسائلی بحث خواهد شد.

به نظر می‌رسد بحث اساسی دیدار رئیس‌جمهوری با خلیلزاد هم بر سر همین سرفصل مذاکرات نشست استانبول بوده است، زیرا تا زمانی که موضوعات مورد بحث مشخص نشود، نشستی برگزار نخواهد شد. احتمال می‌رود که آقای خلیلزاد در دیدار با هیئت طالبان، تا حدی از دیدگاه آنان را در مورد موضوعات مورد بحث آگاه شده باشد و حالا می‌خواهد تا نظرات دولت افغانستان در این رابطه را هم داشته باشد.

سومین بحث در ملاقات رئیس‌جمهوری غنی و خلیلزاد، زمان برگزاری نشست استانبول است. به نظر می‌رسد زمان مشخص شده از سوی ترکیه، آمریکا و سازمان ملل متحد در مورد آغاز نشست در ۱۶ آوریل قابل اجرا نباشد، زیرا تا امروز که یازدهم آوریل است، هیچ روزنه امیدی برای نشست استانبول دیده نمی‌شود و به احتمال زیاد، این نشست روز ۲۵ آوریل برگزار خواهد شد.

طالبان قبل از این درخواست کرده بود که نشست استانبول به بعد از ماه رمضان موکول شود اما گفته می‌شود که آمریکا این امر را به شرط تایید حضور نیروهای امریکایی پس از اول ماه مه در افغانستان منوط کرده بود. طالبان نیز پذیرش تداوم حضور آمریکا را به رهایی حدود هفت هزار طالب از زندان‌ها مشروط کرد و از آنجایی که دولت افغانستان دیگر به هیچ وجه حتی یک طالب را آزاد نخواهد کرد، این مسئله همچنان لاینحل باقی مانده است. به همین دلیل، احتمال برگزاری نشست استانبول در ۲۵ آوریل از هر زمان دیگر بیشتر است.

با این حال باید منتظر آخرین دیدار رئیس‌جمهوری و خلیلزاد در عصر روز یکشنبه بود. به احتمال زیاد، در سومین دیدار خلیلزاد با رئیس‌جمهوری، سه نقطه ابهامی که ارگ مطرح کرده است، واضح خواهد شد و زمان برگزاری نشست نیز مشخص می‌شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه