ترکیه می‌گوید مقصر جنجال «سیت‌گیت» اتحادیه اروپا نیست

«جای یک زن روی مبلی که آن گوشه افتاده نیست! جای یک زن سر میز تصمیم‌گیری است!»

ترکیه ادعاها مبنی بر رفتار تحقیرآمیز با اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به دلیل جنسیتش را رد کرده است.

در جریان نشست روز سه‌شنبه هفته گذشته اورزولا فن در لاین، شارل میشل رئیس شورای اروپا و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه یک اشتباه در پروتکل با انتقادات شدیدی روبه‌رو شد.

این سه نفر در جریان گفتگو‌ها در مورد روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به اتاق بزرگی هدایت شدند و دیدند که تنها دو صندلی برای آن‌ها گذاشته‌شده است.

میشل و اردوغان سر جایشان نشستند و اورزولا فن در لاین حیران و بلاتکلیف مانده بود. او سپس با فاصله از همتایان خود روی یک مبل بژ رنگ نشانده شد. این موضوع به طرح اتهامات تبعیض جنسیتی منجر گردید.

ترکیه اظهار کرد که پروتکل‌های درخواستی اتحادیه اروپا را اعمال کرده است، اما مقامات اتحادیه اروپا از اظهارنظر در این مورد خودداری نمودند، امری که نبود وحدت میان آن‌ها را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایولین رگنر، رئیس کمیته حقوق زنان پارلمان اروپا نوشت: «جای یک زن روی مبلی که آن گوشه افتاده نیست! جای یک زن سر میز تصمیم‌گیری است!»

اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه گفت که فن در لاین از این اقدام «متعجب» شد اما «تصمیم گرفت به جای پروتکل‌ها، موضوع اصلی نشست را در اولویت قرار دهد و به گفتگو ادامه دهد.» 

میشل بلافاصله در این مورد اظهارنظر نکرد، اما چهارشنبه شب گفت که «از رفتار نابرابر و حتی تحقیر‌کننده، با رئیس کمیسیون اروپا» ناراحت شده و گفت که تصاویر این دیدار این تصور را ایجاد کردند که او نسبت به اوضاع «بی‌تفاوت» بوده است.

وی گفت این اشتباه نتیجه «تفسیر سخت‌گیرانه» قوانین و پروتکل‌ها بوده است.

روز پنج‌شنبه‌، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه انتقادات بابت این رویداد را «ناعادلانه» خواند و گفت «پروتکل اعمال شده در جلسات بین‌المللی این کشور مطابق با قوانین پروتکل‌های بین‌المللی و همین‌طور سنت‌ مهمان‌نوازی زبانزد ترکیه است.»

وی گفت: «پروتكلی كه در این جلسه كوتاه در دفتر رئیس‌جمهوری ما برگزار شد، مطابق با درخواست‌های اتحادیه اروپا بود. به‌عبارت‌دیگر، چیدمان صندلی‌ها بر اساس پیشنهاد‌های اتحادیه اروپا صورت گرفت. تمام.» 

این اتفاق تنها چند هفته پس از خروج ترکیه از یک معاهده بین‌المللی برجسته برای منع خشونت علیه زنان، علی‌رغم بالا رفتن آمار خشونت خانگی و زن‌کشی، روی داد. 

فن در لاین در سفر خود به آنکارا از اردوغان خواست که از تصمیم خود برای خروج از کنوانسیون استانبول - که در سال ۲۰۱۱ در استانبول امضا شد و نامش را از این شهر گرفت - برگردد. 

ترکیه آمار رسمی زن‌کشی در این کشور را نگه نمی‌دارد، اما «پلتفرم ما جلوی زن‌کشی را خواهیم گرفت» می‌گوید که از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۷۷ زن کشته جان خود را از دست داده‌اند و دست کم ۴۰۹ زن در سال ۲۰۲۰ کشته شدند و آمار سازمان بهداشت جهانی هم نشان می‌دهد که ۳۸ درصد زنان در ترکیه در طول زندگی خود در معرض خشونت از طرف شریک زندگی قرار می‌گیرند، درحالی‌که این میزان در اروپا ۲۵ درصد است.

گزارش‌های بیشتر از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان