شاهزاده چارلز در غم از دست دادن «پدر عزیز»ش بیانیه صادر کرد

ولیعهد بریتانیا گفت که او و خانواده‌اش «بسیار قدردان» همدردی عمومی در پی درگذشت پدرش هستند.

شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، در اولین بیانیه رسمی پس از درگذشت دوک ادینبورو ابراز داشت که عمیقا برای «پدرعزیز»ش دلتنگ خواهد شد. 

شاهزاده ولز، در جمع خبرنگارانی که بیرون محوطه اقامتگاه هایگرو در گلچسترشایر گرد آمده بودند، حاضر شد و گفت که او و خانواده‌اش «بسیار قدردان» همدردی عمومی در پی درگذشت پدرش هستند. 

چارلز گفت: «همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، من و خانواده‌ام عمیقا دلتنگ پدرم خواهیم بود.» 

او گفت: «او فردی بسیار مورد علاقه و احترام بود و جدا از هر چیز دیگری، من فکر می‌کنم که او تحت‌تاثیر [ این همه ابرازاحساسات] این خیل عظیم مردم، چه در بریتانیا و چه در سراسر جهان و کشورهای مشترک المنافع، که این گونه در غم و اندوه ما شریک هستند، قرار می‌گرفت.» 

او افزود: «پدرعزیزمن فرد بسیار ویژه‌ای بود و من فکر می‌کنم فرای همه این‌ها، او از این همه ابراز احساسات و واکنش‌های صمیمانه و همدلانه و تمام مناقب نیکویی که درباره او گفته می‌شود، شگفت‌زده می‌شد. از این رو، ما، من و خانواده‌ام، عمیقا از این همه ابراز احساسات قدردانی می‌کنیم. همدردی مردم دراین شرایط غم‌انگیز و فراق عزیز از دست رفته، مایه تسلی و قوت قلب ما است.» 

کاخ باکینگهام، روز شنبه اعلام کرد که مراسم سلطنتی یادبود شاهزاده فیلیپ در تاریخ ۱۷ آوریل در محراب کلیسای سنت‌جرج در کاخ وینزور و همراه با یک دقیقه سکوت به احترام دوک ادینبورو راس ساعت سه عصرهمان روز، برگزار خواهد شد. 

با توجه به پروتکل‌های بهداشتی ناشی از ویروس کرونا مانند پوشش ماسک و یا رعایت فاصله بین حاضران برای ملکه و دیگر اعضای خاندان سلطنتی، این مجلس یادبود با موارد مشابه در گذشته، متفاوت خواهد بود. 

یک مقام ارشد دربار انگلستان گفته است که تابوت دوک ادینبورو در اتومبیل رنجرور ویژه‌ای که خود دوک در طراحی آن نقش داشت، به محراب سنت‌جرج، منتقل می‌شود. شاهزاده چارلز و دیگر اعضای خاندان سلطنتی، پیاده، اتومبیل حامل تابوت را مشایعت خواهند کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر چه ابتدا قرار بود ۸۰۰ میهمان در این مراسم حضور داشته باشند، ولی به دلیل مقررات بهداشتی، به جز کشیشان شرکت‌کننده در این مراسم، فقط ۳۰ نفر دیگر در مراسم یادبود شرکت می کنند. 

انتظار می‌رود که فرزندان، نوه‌ها و دیگر اعضای نزدیک خانواده دوک ادینبورو در این مراسم شرکت کنند، اما دوشس ساسکس در این مراسم حضور نخواهد داشت. به گفته سخنگوی دربار انگلستان، این حضور نیافتن به دلیل بارداری بچه دوم و توصیه پزشک او به سفر نکردن است.  

گفته می‌شود که دوشس ساسکس می‌خواسته به همراه دوک ساسکس به انگلستان سفر کند، اما پزشک به او اجازه سفر نداده است. 

همچنین، ملکه انگلستان با پیشنهاد بوریس جانسون برای اعلام هشت روز عزای ملی که روز تشییع پیکر را نیز شامل می‌شود، موافقت کرده است.  پیش از این اعلام شده بود که پرچم‌ بریتانیا و پرچم‌ ملی (ولز، اسکاتلند، ایرلند شمالی و انگلستان) تا ساعت هشت صبح روز بعد از تشییع پیکر دوک ادینبورو، به حالت نیمه‌افراشته در خواهد آمد. 

یک سخنگوی دربار هم روز شنبه اعلام کرد که خاندان سلطنتی از مردمی که می‌خواهند به طور حضوری مراتب احترام خود را بیان کنند، درخواست کرده است که در خانه بمانند. 

خانواده سلطنتی «با ابراز تاسف از فراهم نبودن امکان حضور فیزیکی مردم در مراسم تشییع و یادبود دوک ادینبورو، از آن‌ها درخواست می‌کند از گردهمایی در محوطه بیرونی کاخ وینزور یا دیگر کاخ‌های سلطنتی، خودداری کنند و مراتب تسلیت خود را به امن‌ترین روش ممکن ابراز دارند.»   

سخنگوی دربار انگلستان به نقل از خانواده سلطنتی افزود: «خواسته خاندان این است که مردم کماکان به رعایت موازین بهداشتی برای حفظ و مراقبت از خود و دیگران پایبند باشند.» 

او افزود:«با هدف همراهی حداکثری مردم در ابراز همدردی و همچنین گرامیداشت یک عمر خدمات خارق‌العاده، مراسم خاکسپاری والاحضرت به طور زنده  پخش خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان