شاهدخت آلیس، مادر شاهزاده فیلیپ، که بود؟

شاهدخت آلیس پیش از آنکه راهبه شود، در جنگ جهانی اول به عنوان پرستار نظامی خدمت کرد

«شاهزاده خانم اندرو از یونان و دانمارک»- شبکه‌های اجتماعی

 شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورو، در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای در تاریخ ۹ آوریل تایید کرد که مردی که ۷۴ سال همسر ملکه بود، «در آرامش» در قلعه ویندزور چشم از جهان فروبست.

دوک که در یونان متولد شده بود، در اذهان عمومی به شکل‌های مختلفی به تصویر کشیده شده است؛ از جمله اخیراً در سریال تاج (The Crown) محصول نتفلیکس، که در آن بر یکی دیگر از اعضای کمتر شناخته شده خانواده سلطنتی تمرکز شده است: مادر شاهزاده فیلیپ، شاهدخت آلیس از باتنبرگ.

همان‌طورکه همه می‌دانند، روایت این سریال در گذار بین واقعیت و خیال شکل می‌گیرد؛ به‌خصوص که قسمت چهارم از فصل سوم سریال پرسش‌های زیادی را در مورد زندگی واقعی این زن معمایی، بوبیکینز، ایجاد می‌کند.

شاهدخت آلیس پیش از آنکه راهبه شود و دو بار در تبعید زندگی کند، در جنگ جهانی اول به عنوان پرستار نظامی خدمت کرد. او با مشکلات سلامت روان نیز دست و پنجه نرم کرد.

شاهدخت آلیس که بود؟

مادر شاهزاده فیلیپ در سال ۱۸۸۵ در قلعه ویندزور، مادرزادی ناشنوا به دنیا آمد و به عنوان یک شاهزاده خانم انگلیسی بزرگ شد. او دختر شاهدخت ویکتوریای هس و راین، و شاهزاده لویی باتنبرگ و نتیجه ملکه ویکتوریا بود.

او پس از ازدواج در سال ۱۹۰۳ با شاهزاده اندرو از یونان و دانمارک، «شاهزاده خانم اندرو از یونان و دانمارک» لقب گرفت و در یونان زندگی کرد.

او پس از محاکمه همسرش در دادگاه نظامی توسط دولت جدید یونان، در سال ۱۹۲۲ از آن کشور فرار کرد.

شاهزاده خانم آلیس که با خانواده‌اش در پاریس اقامت گزید، پیش از آنکه در سال ۱۹۲۸ به کلیسای ارتدکس یونان روی آورد، با کمک به پناهندگان یونانی درگیر کار خیریه شد.

پس از تجربه یک فروپاشی عصبی در سال ۱۹۳۰، بیماری اوپغ اسکیزوفرنی پارانوئید تشخیص داده شد و در آسایشگاه روانی بستری شد.

از زیگموند فروید برای درمان شاهدخت مشاوره گرفته شد و او نتیجه گرفت که توهمات او نتیجه «سرخوردگی جنسی» بوده است.

در قسمت مربوط به مادر شاهزاده فیلیپ در سریال نتفلیکس، شاهزاده خانم با اشاره به  آن روانشناس پیشگام، می‌گوید: «مرد مهربانی نبود. بیش از دو سال آنجا بودم و نهایتاً موفق به فرار شدم.»

او پس از فرار از آن آسایشگاه روانی، به یک زندگی راهبه‌وار و کولی‌وار روی آورد و سال‌ها ارتباط با خانواده خود را قطع کرد.

در طول جنگ جهانی دوم، برای صلیب سرخ کار می‌کرد و تهیه غذا و سرپناه برای کودکان یتیم را سازمان می‌داد.

به دنبال حمله نازی‌ها به یونان‌، شاهزاده خانم با پنهان کردن یک خانواده یهودی در خانه‌اش، زندگی خود را به خطر انداخت.

او سرانجام در سال ۱۹۴۷ برای عروسی پسرش شاهزاده فیلیپ با شاهدخت الیزابت به انگلستان بازگشت. سپس دوباره به یونان رفت و در آنجا صومعه‌ای برای راهبه‌های ارتدکس یونانی تأسیس کرد.

آشفتگی سیاسی در یونان، باعث شد که از خانه خود بگریزد و به کاخ باکینگهام برود و تا زمان مرگ در سال ۱۹۶۹، با ملکه و پسرش زندگی کند.

اما آیا همان‌طور که در سریال نتفلیکس به تصویر کشیده شده است، واقعاً یک روزنامه‌نگار گاردین با او مصاحبه کرده بود؟

در این سریال چنین تصویر می‌شود که یک خبرنگار گاردین به نام جان آرمسترانگ، پس از انتشار یک مقاله نه چندان مثبت درباره سلطنت، می‌خواهد با شاهدخت آن، دختر ملکه الیزابت دوم، مصاحبه کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روایت سریال، شاهدخت آن موفق می‌شود آرمسترانگ را فریب دهد تا در عوض با شاهدخت آلیس صحبت کند.

آرمسترانگ پس از آگاهی از کارنامه نوع‌دوستی و زندگی غیرمتعارف شاهدخت آلیس، شیفته این شاهزاده ‌خانم کمتر شناخته شده می‌شود و یک نمایه مفصل درباره او می‌نویسد که تصویر او را در اذهان عمومی دگرگون می‌کند.

اما در عالم واقع، چنین مصاحبه‌ای هرگز رخ نداده است و شاهزاده خانم آلیس چنان که در این سریال تصویر شده است، مورد احترام قرار نگرفت. برعکس، او تا حد زیادی فراموش شد.

به نقل از مجله اسکوایر، در زندگینامه شاهدخت آلیس به قلم هوگو ویکر با عنوان «آلیس: شاهدخت اندرو یونان»، نوشته شده است: «در پایان زندگی او، عموم مردم اطلاع داشتند که او هنوز زنده است و در کاخ باکینگهام زندگی می‌کند.»

خبر درگذشت او در روزنامه‌ها منتشر شد، اما نه در آن مقیاسی که در سریال «تاج» ادعا شده است.

در سال ۱۹۹۴ شاهدخت آلیس به دلیل تلاش‌هایش در طول هولوکاست، لقب «صالح ملل» را دریافت کرد. در سال ۲۰۱۰ نیز دولت بریتانیا عنوان «قهرمان هولوکاست» را به او داد.

© The Independent

بیشتر از زندگی