ادامه ناآرامی‌ها در مناطق وفادار به سلطنت در ایرلند شمالی

بخشی از زمینه‌های بروز اعتراضات موانع اقتصادی ایجاد شده بین بریتانیا و ایرلند شمالی در نتیجه توافق‌نامه تجاری برگزیت است

به رغم دعوت رهبران طیف‌های مختلف سیاسی به حفظ آرامش، عصر دیروز جمعه ناآرامی‌های بیشتری رخ داد- PAUL FAITH / AFP

رهبران ایرلند شمالی درباره ادامه ناآرامی‌ها در بلفاست در آخر این هفته ابراز نگرانی کرده‌اند.

طی روزهای اخیر در مناطقی در استان که عمدتا وفادار وحدت با بریتانیا بوده‌اند، شورش‌هایی در گرفته است. بخشی از زمینه‌های این خشم، موانع اقتصادی ایجاد شده بین بریتانیا و ایرلند شمالی در نتیجه توافق‌نامه تجاری برگزیت است.

رهبران حفظ وحدت با بریتانیا، به نشانه احترام به دوک ادینبورو که روز جمعه در قلعه ویندزور درگذشت، از مردم خواسته‌اند تا اعتراضات را متوقف کنند.

در تابلوهای نصب شده در خیابان لانارک وی در بلفاست که صحنه بسیاری از ناآرامی‌ها بوده، آمده است: «ما می‌خواهیم که  در احترام به ملکه و خانواده سلطنتی اعتراضات پروتستان‌ها، هواداران وحدت،  و وفاداران به سلطنت به زمانی دیگر موکول شود.»

«ادامه مخالفت با پروتکل ایرلند شمالی [در توافق‌نامه برگزیت] و سایر بی‌عدالتی‌ها علیه جامعه ما، پس از پایان سوگواری دوباره از سر گرفته خواهد شد.»

پروتکل ایرلند شمالی که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به اجرا درآمد، در کنار عوامل دیگر، از جمله خشم از بی‌تفاوتی دولت نسبت به شرکت ۲۴ سیاستمدار عضو شین فین در مراسم تشییع جنازه بابی استوری، رهبر سابق ارتش جمهوری‌خواه ایرلند،  به‌رغم محدودیت‌های جمع‌های عمومی، اعتراض‌ها را برانگیخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شین فین نیز درباره ادامه احتمالی ناآرامی‌ها ابراز نگرانی کرده است. میشل اونیل، معاون وزیر اول ایرلند شمالی،  گفت: «نگران آخر هفته پیش رو هستم. همه ما باید بسیار مراقب باشیم و بسیار آگاهانه همه تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش ناآرامی‌ها انجام دهیم.»

«نسبت به قطع ناآرامی‌ها امیدوارم. از همه جوانان می‌خواهم كه درگیر نشوند. به هیچ طریقی اجازه ندهید  که اسباب دست دیگران شوید. به خیابان نیایید. در خانه بمانید و ایمن بمانید.»

معاون رئیس شین فین، در ادامه گفت که پارلمان‌های ایرلند شمالی و انگلستان باید به عنوان ضامن توافق‌نامه جمعه نیک برای جلوگیری از گسترش خشونت‌ها با هم همکاری کنند.

اما به رغم دعوت رهبران طیف‌های مختلف سیاسی به حفظ آرامش، عصر جمعه ناآرامی‌های بیشتری رخ داد.

معترضان سنگ‌ و بطری به سمت مأموران پلیس پرتاب کردند. و در تایگر بی که از محله‌های هوادار وحدت بریتانیا در شمال بلفاست است، یک خودرو به آتش کشیده شد.

گفته می‌شود که در محله مجاور نیو لاج نیز به سمت مأموران سنگ پرتاب شده است. خبرهایی نیز درباره استفاده از کوکتل مولوتف و آتش زدن حصار پلیس در محله کلراین گزارش شده است.

پلیس خواستار ایجاد آرامش شده و از افراد صاحب نفوذ در جوامع مختلف ایرلند خواسته است تا مانع از گرفتار شدن جوانان در جنایت و خشونت شوند.

© The Independent