مصرف بالای انرژی برای استخراج بیت‌کوین در چین

ماه گذشته، یکی از استان‌های چین به منظور کاهش مصرف انرژی و گاز کربن ناشی از آن، عملیات استحراج بیت‌کوین را متوقف کرد

اگر استخراج بیت‌کوین به همین گونه ادامه یابد، مصرف سوخت سالیانه مرتبط با آن تا سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۲۹۷ کیلووات در ساعت خواهد شد-NICOLAS TUCAT / AFP

یک پژوهش جدید هشدار داده است که تولید گاز کربن ناشی از استخراج رمز ارز «بیت‌کوین» در چین به سرعت افزایش یافته است و اگر در این مورد اقداماتی عاجل انجام نشود،  به زودی از میزان سوخت مورد استفاده در ایتالیا و عربستان سعودی خواهد گذشت.

استخراج بیت‌کوین شامل حل معماهای ریاضی است که مستلزم قدرت چشمگیر رایانه‌ای است؛ به این معنا که عملیات رایانه‌ای مربوطه عمدتا در نقاطی انجام می‌گیرد که برق ارزان است.

به همین دلیل، در سال‌های اخیر مناطق دارای زغال سنگ چین توجه استخراج کنندگان بیت‌کوین را جلب کرده است. پژوهش اخیر برآورد کرده است که از آوریل سال ۲۰۲۰، بیش از ۷۵ درصد رمز ارز بیت‌کوین در سطح جهان در این مناطق استخراج شده است.

به گفته کارشناسان آکادمی علوم چین که در تدوین این گزارش دخالت داشته‌اند، اگر استخراج بیت‌کوین به همین گونه ادامه یابد، مصرف سوخت سالیانه مرتبط با آن تا سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۲۹۷ کیلووات در ساعت خواهد شد.

این گزارش می‌گوید: «این(میزان مصرف) از مجموع مصرف سوخت ایتالیا و عربستان سعودی فراتر رفته است و در مقام دوازدهم در میان کلیه کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ قرار می‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به همین گونه، گاز کربن ناشی از عملیات استخراج بیت‌کوین در سال ۲۰۱۴ به اوج ۱۳۰.۵ متر مکعب در سال خواهد رسید. در سطح جهان، این میزان گاز کربن از مجموع گاز کربن تولید شده توسط جمهوری چک و امیرنشین قطر در سال ۲۰۱۶ خواهد گذشت.» 

ماه گذشته، یکی از استان‌های چین اعلام کرد که به منظور کاهش مصرف انرژی و گاز کربن ناشی از آن، عملیات استحراج بیت‌کوین را متوقف کرده است.

طرح مقامات مغولستان داخلی چین، شامل تعطیل کلیه معادن استخراج بیت‌کوین و همزمان، ممانعت از آغاز عملیات استخراج جدید این رمز ارز است.

ارزان بودن برق در این ناحیه، توجه استخراج کنندگان بیت‌کوین را به خود جلب کرده است که بر مبنای شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج، بیش از ۸ درصد بیت‌کوین جهان را تولید می‌کند.

اما اتکای آن عملیات به زغال سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی، آن را  برای چین که وعده داده است تا سال ۲۰۶۰ تولید گاز کربن را به صفر برساند، به صورت یک مانع عمده درمی آورد. 

برخی از استخراج کنندگان رمز ارز در چین، از جمله «بیت مِین» که در فهرست بورس «نزدک» نیز قرار دارد، از هم اکنون گفته‌اند عملیات خود را به مناطقی منتقل خواهند کرد که به منابع انرژی پایدار متکی هستند. با مشاهده پیامد کامل بیت‌کوین بر محیط زیست در سال‌های اخیر، این روند گسترش یافته است.   

به گزارش سال ۲۰۲۰ دانشگاه کمبریج تحت عنوان «پژوهش معیاربندی ارزش رمز ارز»، ۷۶ درصد استخراج کنندگان رمز ارز، برق مورد نیاز خود را از منابع انرژی پایدار تامین می‌کنند که درسال ۲۰۱۸  شصت درصد بود. 

متن این پژوهش جدید روز سه‌شنبه در نشریه «نِیچِر کامیونیکِیشِنز» منتشر شد. 

© The Independent

بیشتر از جهان