سربرآوردن دوباره داعش در صحرای سوریه

دیده‌بان حقوق بشر سوریه بیش از ۵۱۰ مورد آدم‌ربایی را در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است

یک تن از سربازان نیروهای دموکراتیک سوریه در حال نگهبانی در روستای باغوز  در استان دیرالزور - AFP

ظهور مجدد تهدیدهای سازمان "داعش" در منطقه صحرای سوریه باعث شده است ساکنان این منطقه از بازگشت فعالیت‌های داعش ابراز نگرانی کنند، به ویژه این‌که داعش سعی دارد فعالیت‌های خود را در سراسر این منطقه پهناور از سر بگیرد.

واقعیت اوضاع در این منطقه عملاً به وخامت گراییده است، طوری‌که در ششم ماه آوریل جاری جنگجویان وابسته به داعش ده‌ها غیرنظامی را از این منطقه ربودند. البته از هنگام سقوط سازمان تروریستی داعش در منطقه باغوز در حومه دیرالزور در ماه مارس ۲۰۱۹، این بزرگترین عملیات آدم‌ربایی است که در این منطقه انجام می‌شود.

گفته می‌شود از میان افراد ربوده شده حدود ۵۰ غیرنظامی بادیه نشین که مشغول برداشت قارچ دنبلان بوده اند، آزاد شدند، اما از سرنوشت ۶ تن دیگر تا کنون خبری در دست نیست. این در حالی است که با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت قارچ در صحرای سعن، حومه حما و مرکز سوریه، در این روزها افراد بسیاری مشغول برداشت قارچ هستند.

در واقع، اقدام اخیر داعش، خاطرات تلخ جنگ‌های چریکی و آدم‌ربایی را در اذهان مردم سوریه تازه می‌کند. در همین راستا، یک منبع محلی گفت"اعضای داعش که سوار موتور سیکلت‌ها بودند، با سلاح‌های شخصی که در دست داشتند به کشاورزان و بادیه نشینانی که مشغول برداشت قارچ بودند، حمله کردند. افراد ربوده شده مورد توهین و خشونت قرار گرفتند، اما ناتوانی آن‌ها در پرداخت دیه باعث شد، ربایندگان آن‌ها را آزاد کنند."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هیمن حال، سازمان‌های بین‌المللی با حمایت و مشارکت نهادهای هلال احمر سوریه، به ویژه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پیوسته تلاش دارند در مورد خطرات مین و بقایای جنگ به مردم هشدار ‌دهند.

عدنان خزام، سخنگوی رسمی دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه، گفت که در چارچوب همین تلاش‌ها تیم‌های داوطلب موفق شده اند از طریق برگزاری جلسات آگاهی و انتشار نشریات و جزوه‌های کوچک با هدف افزایش آگاهی جامعه برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، حدود ۱۲۵ هزار شهروند آسیب‌دیده را از خطرات ناشی از مین و بقایای جنگ آگاه کنند. عدنان خزام اظهار داشت که کشاورزان، رفته‌گران و کودکانی که در بیرون از خانه سرگرم بازی هستند، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، همچنان کارگران ساختمانی در مناطقی که در گذشته شاهد درگیری بوده اند نیز با خطرات بسیاری روبه‌رو هستند. وی گفت "در اقدامی به هدف افزایش آگاهی، ما بخشی از افرادی که به جمع‌آوری قارچ دنبالان مشغول هستند را از طریق تیم‌ها داوطلب نسبت به خطرات ناشی از مین‌ها آگاهی می‌دهیم، زیرا این افراد با توجه به شغلی که دارند و زندگی خود را از برداشت قارچ تأمین می‌کنند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. وی همچنان خاطرنشان کرد که مناطق حما، دیرالزور، رقه و حمص، بیشتر از مناطق دیگر سوریه در معرض خطر مین قرار دارند.

این در حالی است که تلاش‌های برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش جریان دارد و در این میان ارتش رژیم سوریه با مشارکت هواپیماهای روسی پناهگاه‌های جنگجویان وابسته به سازمان تروریستی داعش را در منطقه صحرا هدف حمله قرار می‌دهد.

طبق گزارش‌ها، اعضای داعش برای پیش‌گیری از آشکار شدن، در تحرکات و نقل و انتقالات خود از وسایل نقلیه بزرگ کار نمی‌گیرند و بیشتر با موتورسکلیت تردد می‌کنند.

قابل ذکر است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه بیش از ۵۱۰ مورد آدم‌ربایی را در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است و از این میان، ربایندگان در ازای رهایی ۵۳ زن و ۶۱ کودک، خواستار پرداخت پول از خانواده‌های آن‌ها شده اند.

در حالی‌که ارتش رژیم سوریه در مناطق تحت کنترلش در حومه پالمیرا، سویدا و دمشق در تلاش برای مبارزه با داعش است، نیروهای دموکراتیک سوریه مبارزه علیه داعش را در حومه صحرای شرقی در شمال شرقی کشور، در دیرالزور ادامه می‌دهند.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان