خط و نشان روسیه برای اوکراین: جنگ دیگری در راه است؟

هشدار مسکو به اوکراین باعث نگرانی غرب از تحرکات نظامی شده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در میان نیروهای نظامی این کشور- Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS

دولت روسیه روز جمعه از راه افتادن دوباره یک جنگ تمام عیار در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت می‌تواند برای محافظت از غیرنظامیان در آن مناطق گام بردارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن اعلام این خبر، این اعلام کرملین را «هشداری تند» در میانه تحرکات نظامی روسیه در امتداد مرزهای مشترک با اوکراین قلمداد کرد.

بیانیه دمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بازتاب دهنده عزم کرملین در پیشگیری از استفاده اوکراین از زور برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق کشور است.

درگیری نیروهای دولتی اوکراینی و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین، اندکی پس از آن که مسکو شبه جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق کرد، آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

بیش از ۱۴ هزار تن تاکنون در جریان این درگیری‌ها کشته شده‌اند و تلاش‌ها برای مذاکره جهت رسیدن به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها به نتیجه نرسیده و اکنون به بن‌بست کشیده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین و کشورهای غربی حامی آن روسیه را به اعزام نیروی نظامی و ارسال سلاح به شرق اوکراین برای حمایت از نیروهای جدایی‌طلب متهم می‌کنند؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز پنجشنبه به دونباس رفت و با سربازان مستقر در آن منطقه دیدار کرد.

از دونباس به عنوان قلب صنعتی اوکراین یاد می‌شود و مقام‌های غربی و اوکراینی در چند هفته اخیر از نقض مکرر و پیوسته آتش بس در آن، و همچنین تحرکات نظامی روسیه در امتداد مرزهای مشترک ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای، با وزیران امور خارجه آلمان و فرانسه در مورد آخرین تحولات میان روسیه و اوکراین گفت‌وگو کرد.

بلینکن در گفت‌وگو با هایکو ماس همتای آلمانی خود بر اهمیت حمایت از اوکراین در برابر تحریک‌های یکجانبه روسیه در شرق اوکراین، در کریمه، و در امتداد مرزهای اوکراین تاکید کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، وی در گفت‌وگو با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی خود نیز همین مواضع را تکرار کرد و دو طرف بر حمایت خدشه‌ناپذیر از اوکراین تاکید کردند. آنها همچنین بر این که روسیه باید به لحن خطرناک و غیرمسئولانه خود، آرایش نظامی در کریمه اشغالی و در امتداد مرزهای اوکراین، و اقدامات تحریک‌آمیز در شرق آن کشور پایان دهد تاکید کردند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین خواستار به عقب بردن نیروهای نظامی روسیه از آن مناطق جهت کاستن از تنش‌ها شد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته با اشاره به این که حضور نظامیان روسیه در مرزهای مشترک با اوکراین به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ به این طرف رسیده است، گفت ایالات متحده به شدت از این بابت نگران است.

سخنگوی کرملین در بیانیه‌ای امروز خود به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت، روسیه برای اعزام نیروهای نظامی خود به هر جا در داخل خاک خود که بخواهد، آزاد است. دمیتری پسکوف همچنین ارتش اوکراین را به تشدید تنش از طریق اقدامات تحریک‌آمیز در امتداد مرزهای مشترک خود، که به گفته او امنیت روسیه را تهدید می‌کند، متهم کرد.