قرنطینه کرونا، مراسم خاکسپاری شاهزاده فیلیپ را تغییر داد

ترتیبات مربوط به خاکسپاری دوک ادینبورگ از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود

ویروس کرونا بر مراسم خاکسپاری شاهزاده فیلیپ بسیار تأثیر گذاشته است. این مراسم که نام رمز آن، «فورت بریج»، از یکی از آثار باستانی ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو در اسکاتلند وام گرفته شده است، اینک به دلیل قرنطینه کرونا، مراسم نظامی نخواهد داشت.

ترتیبات مربوط به خاکسپاری دوک ادینبورگ سال‌ها است که برنامه‌ریزی شده و کارکنان دربار به طور منظم با مشورت شخص او و ملکه، آن‌ها به‌روز کرده و مورد بازبینی قرار داده‌اند.

جای تعجب نیست که اینک عناصر عمومی این برنامه را به علت کرونا نتوان اجرا کرد.

یک مفسر سلطنتی گفت که به دلیل کرونا کل مراسم ممکن است به صورت خصوصی و عمدتا در پشت دیوارهای قلعه ویندزور برگزار شود. به گفته این مفسر، این تغییر برنامه به احتمال زیاد مورد تأیید خود دوک درگذشته نیز خواهد ‌بود، زیرا او از هیاهو و تجمل بیزار بود.

جو لیتل، سردبیر مجله مجستی، به خبرگزاری پرس اسوسیشن گفت: «واضح است که [کاخ باکینگهام] برای یک مراسم خاکسپاری با در نظر گرفتن کرونا، برنامه‌ریزی کرده است و من می‌دانم که مراسم خاکسپاری فیلیپ در مقایسه با آنچه برای همسرش برگزار خواهد شد، بسیار مختصرتر خواهد بود. مراسم عمدتا پشت دیوارهای قلعه وینزور خواهد بود و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم بسیاری از بخش‌های آن را ببینیم.»

وی افزود: «مایه افسوس است که مراسم خاکسپاری او این چنین مختصر خواهد بود. اما به هر روی، خود او نیز از شکوه و تجمل خوشش نمی‌آمد. بنابراین فکر می‌کنم تغییر برنامه به نوعی با تمایل او همخوانی داشته باشد.»

بنا بر ترتیبات قبلی، انتظار می‌رفت هزاران نفر برای نشان دادن حمایت خود از ملکه، به لندن و ویندزور سرازیر شوند و برخی برای دیدن بهترین منظره از رد شدن تابوت فیلیپ در یک موکب نظامی، در خیابان‌ها اردو بزنند. همچنین قرار بود صدها سرباز برای ادای احترام نظامی به دوک حاضر شوند و هزاران افسر پلیس برای کنترل جمعیت و محافظت از اعضای خانواده سلطنتی در خیابان‌ها صف‌آرایی کنند.

اکنون تصور می‌شود كه تمرکز مراسم صرفا بر قلعه ویندزور باشد. هیچ تشیع‌جنازه نظامی در لندن یا ویندزور برنامه‌ریزی نشده است و حضور سنگین نیروهای مسلح دیگر ضروری نخواهد بود.

انتظار می‌رود این مراسم با پخش زنده تلویزیونی از کلیسای سنت جورج، در قلعه ویندزور برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا هم‌اینک در حال اجرای سومین قرنطینه ملی است و بنا بر محدودیت‌های موجود، تجمع حداکثر ۳۰ نفر برای مراسم خاکسپاری قانونی است. دستورالعمل‌های دولت حاضران را تشویق می‌کند تا اگر از یک خانواده نیستند، فاصله اجتماعی را حفظ کنند؛ بنابراین ممکن است ملکه که البته واکسن دوم خود را ماه گذشته دریافت کرد، فرزندان و سایر اقوام حاضر در مراسم مجبور باشند ماسک به صورت بزنند تا خطر انتقال ویروس را به حداقل برسانند.

به این ترتیب، رهبران جهان، نمایندگان کشورهای مشترک‌المنافع، پادشاهان و شاهزاد‌هان دیگر کشورها، سیاستمداران و فرماندهان نظامی که نامشان قبلا در لیست مهمانان بودند، دیگر در این مراسم شرکت نخواهند کرد.همچنین، مراسمی برای عامه مردم به منظور دیدن تابوت، مانند آنچه در سال ۲۰۰۲ برای ملکه مادر انجام شد، در کار نخواهد بود.

مسئول برگزاری مراسم تشییع پیکر شاهزاده فیلیپ، لرد چمبرلین بارون پارکر از مینسمی‌یر است که بر اجرای مراسم نظارت خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که همه کارها مطابق یک برنامه زمانی دقیق اجرا شود. بارون پارکر که پیش از این، رئیس اداره اطلاعات داخلی بریتانیا، ام‌آی۵، بوده است، در ابتدای آوریل مسئولیت مراسم خاکسپاری را بر عهده گرفت.

پس از تأیید ملکه که همراه با فرزندان و نوهای خود اکنون به عزاداری برای بزرگ خاندان خود مشغول‌اند، اجرای مراسم فورت بریج که احتمالا چندین هفته طول می‌کشد، آغاز خواهد شد.

ملاقات‌های رسمی ملکه که اکثر آن‌ها در حال حاضر به صورت آنلاین برگزار می‌شود، در این مدت ادامه خواهد شد اما برخی به صلاح‌دید خود ملکه به تعویق می‌افتد یا لغو خواهد شد.

در شرایط عادی و در موقعیت مشابه، ملاقات‌های مردمی ملکه معمولا لغو می‌شد‌، مگر برای کارهای خیرخواهانه.

سوگواری انواع مختلفی دارد، اما نوع سلطنتی آن، شامل پوشیدن لباس سیاه و همچنین استفاده خانواده سلطنتی و نمایندگان ملکه در بریتانیا و خارج از بریتانیا از کاغذ نوشتاری با لبه سیاه است. پادشاه اختیار دارد که به جای آن، یک عزاداری خانوادگی را انتخاب کند. در سوگ ملکه مادر، خانواده سلطنتی چنین مراسمی را برگزار کرد. در این مورد، از کاغذ نوشتاری لبه سیاه استفاده نمی‌شود و عزاداری خانوادگی اغلب کوتاهتر از عزاداری سلطنتی است.

گزارش تکمیلی توسط پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان