رکورد دولت حسن روحانی در افزایش فقر

بسیاری از کالاها و خدمات طی دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، حدود ١٠ برابر گران شده‌اند

بررسی میدانی قیمت کالا و خدمات از گرانی لجام گسیخته کالا و خدمات خبر می دهد - عکس از موج

بررسی آمارهای بانک مرکزی از تورم سالانه در کشور نشان می‌دهد تورم در دولت دوم حسن روحانی از سال ۶۰ تاکنون در هیچ دولتی سابقه نداشته است. موضوعی که موجب گسترش و تعمیق بی‌سابقه فقر در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، تورم سالانه در کشور از سال ۶۰ یعنی دولت اول موسوی تا سال ۹۹ یعنی دولت دوم حسن روحانی نشان می‌دهد، تا قبل از دولت دوازدهم، در هیچ دولتی سابقه سه سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد یا دو سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد سابقه نداشته است.

 

این در حالی است که حتی در دولت هاشمی رفسنجانی، تورم بالای ۳۰ درصد تنها در دو سال ۷۳ و ۷۴ و تورم بالای ۴۰  درصد هم در فقط در سال ۷۴ رخ داده است. در دولت احمدی‌نژاد نیز، تورم بالای ۳۰ درصد در دوسال و طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ دیده شد.

بر اساس گزارش‌های میدانی بسیاری از کالاها و خدمات طی دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، حدود ۱۰ برابر گران شده‌اند. موضوعی که البته با آمار ادعایی دولت متفاوت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دلایلی که سال ۹۹ برای کشور سال تلخ و سختی بود، آن است که از سال ۹۷، سومین که کشور برای سومین سال متوالی با تورم بالا و رشد اقتصادی نه‌چندان مناسب روبه‌رو بود. طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه ‌به ‌نقطه فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به فروردین سال ۱۳۹۹ برابر با ۴۸.۲ درصد است که نشان از رشد شدید قیمت‌ها برای سومین سال پیاپی می‌دهد. از طرفی دیگر، رشد اقتصادی کشور نیز بعد از دو سال طبق اعلامیه بانک مرکزی در ۹ ماه نخست سال ۹۹ به ۲.۲ درصد رسید، که بیشتر به لطف رشد تولید کسب و کارهای بزرگ و صنعتی کشور به‌وجود آمده است و شاید عمده مردم که در بخش اداری و خدماتی مشغول‌اند، در کوتاه‌مدت نتوانند آن را حس کنند.

ترکیب بحران اقتصادی و تعطیلی کسب‌وکارها، وضعیت بسیاری از مردم را با چالش روبه‌رو کرد. در واقع شاید در ظاهر رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ مثبت اعلام شود، اما در باطن با توجه به اینکه بخش خدمات رشد منفی سه دهم درصدی را داشته است، عمده مردم این رشد را حس نکردند.

بیشتر از اقتصاد