افزایش خشونت‌ خانگی در ایران همزمان با گسترش کرونا

تماس‌ها با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی برای گزارش کودک‌آزاری و همسرآزاری در سال گذشته بیشتر شده است

با همه‌گیری جهانی کرونا و دوره‌های طولانی‌مدت قرنطینه‌، آمار خشونت خانگی در کشورهای مختلف جهان بالا رفته است- Anete Lusin/ Pexels

محمود علی‌گو، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، از افزایش خشونت‌های خانگی، شامل همسرآزاری و کودک‌آزاری، در دروان کرونا در سال گذشته خبر داد.

علی‌گو روز جمعه، ۲۰ فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به افزایش تعداد تماس‌ها با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در یک سال گذشته، گفت: «بخشی از این تماس‌ها به‌دلیل همسرآزاری و کودک‌آزاری بوده و رشدی را نسبت‌به سال ۹۸ در سال ۹۹ داشته است.» 

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی البته به آمار تعداد موارد تماس‌های مربوط به خشونت خانگی و میزان دقیق رشد آن‌ها اشاره نکرده، اما افزوده که بخشی از رشد تماس‌ها نیز به‌دلیل «توسعه خدمات اورژانس اجتماعی سامانه ۱۲۳ در سطح استان‌ها» بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورژانس اجتماعی در ایران از سال ۱۳۷۸ با هدف پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رسیدگی به آسیب‌دیدگان راه‌اندازی شد و شماره تلفن سه‌رقمی «۱۲۳» که پیش‌تر به اورژانس تهران تعلق داشت، از سال ۱۳۸۳ به اورژانس اجتماعی اختصاص پیدا کرد. اورژانس اجتماعی به مواردی از قبیل کودک‌آزاری، همسر آزاری، آزار سالمندان و افراد دچار معلولیت، آسیب‌های خانوادگی، خودکشی و… رسیدگی می‌کند و در موارد لزوم، آسیب‌دیدگان را تا زمان بهبود در مراکز بهزیستی نگهداری می‌کند.

رئیس اورژانس اجتماعی با اشاره به افزایش خشونت‌های خانگی در ایام کرونا «به‌دلیل حضور اجباری خانواده‌ها در کنار هم»، گفت که برای کاهش این خشونت‌ها «نیاز به آموزش‌های تاب‌آوری و سبک زندگی داریم».

در حدود یک سال و نیم گذشته، درپی همه‌گیری جهانی کرونا و برقراری دوره‌های طولانی‌مدت قرنطینه‌، کشورهای مختلف جهان با مسأله افزایش خشونت خانگی روبه‌رو شده‌اند. نهادهای حقوق بشری وسازمان‌های بین‌المللی همچون یونیسف و نهاد زنان سازمان ملل متحد، در دوران همه‌گیری کرونا چندین‌بار درمورد افزایش خشونت خانگی به‌ویژه علیه کودکان و زنان هشدار داده‌اند.

در ایران اغلب آمار دقیقی درمورد خشونت خانگی منتشر نمی‌شود، اما براساس نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» در سال ۲۰۱۷ (سال ۱۳۹۶ شمسی) ایران در رتبه نخست «خشونت اجتماعی» در دنیا قرار دارد که خشونت خانگی نیز بخشی از آن است.