کتاب خاطرات ادوارد اسنودن با عنوان «آرشیو دائمی»

اسنودن در این کتاب از جنجال با وجدان خویش می‌نویسد

The Guardian / AFP

ادوارد اسنودن کتاب خاطرات خود درباره کار در دولت ایالات متحده و تصمیم‌اش مبنی بر افشای اسناد محرمانه درباره نظارت دولتی گسترده را منتشر خواهد کرد.

سابقه دائمی (Permanent Record) نام این کتاب خواهد بود که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ توسط انتشارات پن مک‌میلان در بریتانیا و انتشارات متروپولیتن بوکس در ایالات متحده به بازار خواهد آمد.

کارمند سابق سی‌آی‌ا و آژانس امنیت ملی آمریکا، در سال ۲۰۱۳ وقتی خبرساز شد که با افشای هزاران صفحه از اسناد محرمانه، بحث درباره نظارت دولتی گسترده در سراسر دنیا را وارد مرحله جدیدی کرد.

طبق اظهارات انتشارات پن مک‌میلان، اسنودن «اول مخاطب را با نحوه ساخت نظام نظارت گسترده و نقش خود در آن آشنا کرده و بعد از تجربه خود در جنجال با وجدانش برای افشای این اطلاعات و از بین بردن آن نظام سخن می‌گوید».

یکی از موارد برجسته افشا شده شامل جمع‌آوری اطلاعات عمده از میلیون‌ها تماس تلفنی شهروندان آمریکا توسط دولت این کشور است. اسنودن که اکنون در آمریکا با اتهامات کیفری که او را به زندان خواهد افکند، مواجه است، در تبعید در مسکو زندگی می‌کند. او از طرفی، به شدت از سوی مقامات امنیتی محکوم شده که ادعا دارند اسنودن ضربه‌ای‌ جبران‌ناپذیر به امنیت ملی کشور زده است و در طرف دیگر مورد دفاع فعالان آزادی‌های مدنی و طرفداران حریم شخصی قرار گرفته که قدردان کار او در افشای جمع‌آوری گسترده اطلاعات خصوصی شهروندان توسط دولت هستند.

جان سارجنت، مدیرعامل مک‌میلان طی بیانیه‌ای گفت: «ادوارد اسنودن در سن ۲۹ سالگی تصمیم گرفت که از آینده خویش برای صلاح کشورش صرف‌نظر کند. او با این کار شجاعتی مثال‌ زدنی از خود نشان داد و چه از او خوشتان بیاید یا نه، داستان او یک داستان آمریکایی بی‌نظیر است. شکی نیست که جهان به خاطر کار او، جایی بهتر، امن‌تر و خصوصی‌تر است. مک‌میلان به شدت مفتخر است که کتاب سابقه دائمی را منتشر می‌سازد».

جزئیات مالی درباره انتشار و قیمت این کتاب، که خود پروژه‌ای محرمانه بود و از یک‌سال پیش که توسط انتشارات مک‌میلان خریداری شد و از آن با اسامی رمز در اسناد داخلی انتشاراتی یاد می‌شود، در دسترس نیست. رابط اصلی اسنودن با انتشاراتی، مشاور حقوقی وی، بن ویزنر، دبیر پروژه بیان، حریم شخصی، و فناوری اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، بود.

آقای سارجنت به اسوشیتدپرس گفت:‌ «انتشار کتاب اسنودن، تجربه‌ای به شدت آموزنده برای خود ما نیز بود. پیچیدگی‌های امنیت اینترنت در دنیای امروز به شدت دید ما را وسعت بخشید».

داستان اسنودن پیش از این نیز در مستند برنده اسکار، «شهروندچهار» (Citizenfour) و همچنین فیلم اولیور استون، «اسنودن» هم از نظرها گذشته است.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment

© The Independent

بیشتر از کتاب