پرسش جمهوری‌خواهان از کلاب‌ هاوس؛ چرا به ظریف فضا می‌دهید؟

«کلاب‌هاوس باید به یک سوال ساده پاسخ دهد:‌ چرا به رهبران یک حکومت خصومت‌جوی تروریستی فضا می‌دهید؟»

فراکسیونِ «کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان» گرایش محافظه‌کارانه دارد و شامل ۱۵۳ نفر از مجموع ۲۱۱ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان می‌شود و از قدرتمندترین فراکسیون‌های کنگره آمریکا است-ATTA KENARE / AFP

فراکسیونی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به مدیر عامل شرکت «کلاوب‌هاوس» از او به دلیل فضا دادن به جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، برای گسترش «تبلیغات» خود انتقاد کردند.

فراکسیونِ «کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان» گرایش محافظه‌کارانه دارد و شامل ۱۵۳ نفر از مجموع ۲۱۱ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان می‌شود. این گروه از قدرتمندترین فراکسیون‌های کنگره آمریکا محسوب می‌شود.

 ظریف در روز ۳۱ مارس در نرم‌افزار «کلاب‌هاوس» حاضر شد تا از توافق اخیر ایران و چین دفاع کند.

بسیاری از نویسندگان نامه انتقادی به پل دیویسون،‌ مدیر عامل «کلاب‌هاوس»، سابقه انتقاد از سیاست‌های شرکت‌های بزرگ فن‌آوری در آمریکا را دارند.

جو ویلسون، مدیر گروه کاریِ «امنیت ملی و امور خارجه» این کمیته یکی از امضاکنندگان شاخص این نامه است. آقای ویلسون به شبکه «فاکس نیوز» گفت: «حکومت ایران هرگز دست از شعار مرگ بر آمریکا برنداشته و منظورش هم واقعا همان حرفی است که می‌زند. این حکومتی است که بیش از ۵۰۰ سرباز آمریکایی را در عراق از طریق پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی و استفاده از بمب‌های جاده‌ای کشته است.»

ویلسون افزود: «واقعا چرا کلاب‌هاوس به وزیر خارجه حکومت تروریستی ایران، فردی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، امکان می‌دهد حسابی در این نرم‌افزار داشته باشد و مشغول پخش تبلیغات شود و به هزاران نفر دروغ بگوید؟ قانون تحریم‌ها در آمریکا باید به‌روز شود تا محافظت‌های ویژه از رسانه‌های اجتماعی که به تروریست‌ها خدمات می‌دهند کنار گذاشته شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفتگوی ظریف در کلاب‌هاوس همراه با سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، و جواد آذری جهرمی، وزیر اطلاعات، انجام شد. اتاق گفتگو به سقف هشت هزار نفری مخاطبین رسید، اما به هیچ یک از خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور اجازه سوال داده نشد. برخی خبرنگاران ایرانی‌تبار مقیم خارج همچون مسعود بهنود، فرناز فصیحی و نگار مرتضوی اجازه سوال کردن، پیدا کردند.

در نامه کمیته به دیویسون آمده است: «آقای ظریف از این اتاق به عنوان سکویی برای پخش تبلیغات حکومت خطاب به هزاران نفر استفاده کرد. آقای ظریف از مقامات ارشد ایران است که بزرگ‌ترین دولت حامی ترویسم در جهان محسوب می‌شود. این حکومت شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می‌دهد و مسئول نقض گسترده حقوق بشر علیه مردم خودش و علیه مردم منطقه خاورمیانه است.  ظریف که در کلاب‌هاوس صفحه دارد در ضمن در فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۷۶ به علت حضور در شبکه حامیان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مورد تحریم قرار گرفته است.»

این نامه در ضمن به انتشار گفتگوی ظریف توسط ایرنا،‌ خبرگزاری جمهوری اسلامی، اشاره کرد و آن‌را «مغایر با قوانین کلاب‌هاوس» و «بخشی از تبلیغ روایت حکومت ایران در آستانه مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران» دانست.

این قانونگذاران در نامه خود چهار سوال مشخص از کلاب‌هاوس مطرح کرده‌اند: آیا کلاب‌هاوس حاضر است به مقامات ارشد دولت‌های حامی تروریسم و افرادی که طبق قوانین آمریکا تحت تحریم هستند خدمات ارائه کند؟ آیا سیاست‌های کلاب‌هاوس به این مقامات اجازه برگزاری جلسه می‌دهد؟ آیا در پی انتشار گفته‌های ظریف در ایرنا که خلاف مقررات کلاب‌هاوس است، او، خطیب‌زده و سایرین مجازات خواهند شد؟‌ آیا این شرکت می‌داند حکومت ایران از کلاب‌هاوس برای پخش تبلیغات و سواطلاعات در آستانه مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کند؟

وزارت خارجه آمریکا فهرستی از «دولت‌های حامی تروریسم» دارد که ایران از سال ۱۹۸۴ توسط دولت دونالد ریگان در آن قرار داده شد. در حال حاضر تنها چهار دولت در این فهرست هستند: ایران، سوریه (که در سال ۱۹۷۹ اضافه شده بود)، کره شمالی (که در سال ۲۰۱۷ توسط دولت دونالد ترامپ اضافه شد) و کوبا که در زمان باراک اوباما از این فهرست خارج شده بود، اما دولت ترامپ در آخرین هفته ریاست‌جمهوری خود، آن‌را مجددا اضافه کرد.

جیم بنکز، رئیس «کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان» و اندی بار، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی، از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.

آقای بار جدا از نامه با انتشار بیانیه‌ای در انتقاد از کلاب‌هاوس گفت: «این تنها آخرین نمونه از شرکت‌های فن‌آوری دره سیلیکان است که مدام به رهبران تروریستی امکان پخش تبلیغات و سربازگیری برای آرمان‌هایشان را می‌دهند. هدف نهایی گروه‌های تروریستی نابودی کامل جهان غرب است. ببینید چطور دره سیلیکان به تروریست‌ها اجازه تبلیغات می‌دهد اما مدام محافظه‌کاران را سانسور می‌کند و آزادی بیان را سرکوب می‌کند. این بزرگترین ریاکاری قرن بیست و یکم است.»

در این بیانیه آمده است: «کلاب‌هاوس باید به یک سوال ساده پاسخ دهد:‌ چرا به مقامات یک حکومت خصومت‌جوی تروریستی فضا می‌دهید؟ مردم آمریکا دوست دارند پاسخ این سوال را بدانند.»

بیشتر از جهان