رنگین کمان در مریخ چه می‌کند؟ ناسا جواب می‌دهد

مریخ سردتر از آن است که آب مایع در اتمسفرش وجود داشته باشد

مریخ ‌نورد «پرسویرنس» بر سطح سیاره سرخ - NASA

ناسا درباره عکسی که مریخ ‌نورد «پرسویرنس» از مریخ گرفته توضیحاتی ارائه داده است. در این عکس رنگین کمانی دیده می‌شود که بر فراز آسمان سیاره سرخ کشیده شده است. این عکس به صورت عجیبی به تصویرهایی شباهت دارد که در زمین گرفته می‌شود. رنگین کمانی که از زمین برخاسته و به سوی آسمان می‌رود و با رنگ زرد تند با بقیه تصویر کنتراست (میزان تضاد بین دو رنگ) دارد. اما شکل‌گیری رنگین کمان واقعی در مریخ غیرممکن است زیرا این سیاره فاقد آن دسته از فرایندهایی است که چنین پدیده‌ای را در روی زمین ایجاد می‌کند. این پدیده در عوض به نحو دیگری قابل توضیح است؛ چیزی که به شرایط زمین شبیه‌تر است. دست‌کم برای مریخ‌نورد «پرسویرنس» که این عکس را گرفته است: تابش نور خورشید به عدسی دوربین مریخ نورد. تصویر جدید، یکی از چندین و چند تصویری است که مریخ نورد «پرسویرنس» تا کنون و از زمان رسیدن خود به این سیاره در ابتدای سال جاری ارسال کرده است.

سازمان فضایی در پستی که در حساب کاربری رسمی مریخ نورد «پرسویرنس» نوشته، گفته است: «بسیاری پرسیده‌اند آیا روی مریخ رنگین کمان وجود دارد؟ نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جا تشکیل رنگین کمان ممکن نیست. رنگین‌کمان‌ها با نور بازتاب داده شده قطرات آب ایجاد می‌شوند. اما این جا در مریخ آب کافی برای چگالش آب وجود ندارد. مریخ به مراتب سردتر از آن است که آب مایع در اتمسفر وجود داشته باشد. این قوس در نتیجه تابش به لنز دوربین ایجاد شده است».

در ادامه توضیح داده شده که این رنگ‌ها از تابش دوربین‌های نصب شده روی مریخ نورد ناشی می‌شوند که در وهله اول این عکس را گرفته‌اند.

در پست حساب کاربری توییتر آمده: «من سایه‌بان‌هایی در قسمت جلویی دوربین‌های هزکام [توضیح مترجم: Hazcams مخفف دوربین‌های جلوگیری از خطر] دارم که برای حرکت به جلو تعبیه شده است (من به آنها برای حرکت رو به جلو نیاز دارم و اغلب رو به جلو حرکت می کنم. سایه‌بان‌ها اصولا برای دوربین‌های جلوگیری از خطر (هزکام) عقبی در نظر گرفته نشده‌اند. از این رو شما می‌توانید نورهای مصنوعی پراکنده شده را  ببینید».

طبیعت اسرارآمیز روی سطح مریخ - اغلب به صورت غیر معمولی به سیاره خودمان شباهت دارد - اما در عین حال به شکل غیرقابل انکاری، بیگانه و غریب به نظر می‌رسد؛ چیزی که باعث شده مردم چیزهایی را در آن ببینند که واقعا در آن جا وجود ندارد.

مردم اغلب چیزهایی مانند چهره و حتی تابوت را در سطح سیاره سرخ مشاهده می‌کنند و این مشاهدات بیشتر از سمت نظریه‌پردازان تئوری توطئه مطرح می‌شود که می گویند اثبات کرده‌اند که ناسا - یا هرچیز دیگر - واقعیتی را که در مریخ وجود دارد از ما پنهان می‌کند. اما این مصنوعات و اشکال ساختگی غیر معمول در نتیجه پدیده‌ای رخ می‌دهند که «پاریدولیا» نامیده می‌شود و در آن افراد اشیاء مشخص یا الگوهایی را در چیزهایی تشخیص می‌دهند و می‌بینند که در واقع وجود ندارند. 

© The Independent

بیشتر از جهان