کشتی ساویز:‌ سازمان ملل از ایران و اسرائیل خواست خویشتندار باشند

«روز قبل از حادثه یک بالگرد ناشناس در اطراف کشتی ساویز گشت‌زنی کرد»‌

موسسه دریانوردی آمریکا اعلام کرده بود که ساویز در واقع یک کشتی نظامی متعلق به سپاه پاسداران است که عملیات جاسوسی انجام می‌دهد-عکس از العربیه

پایگاه خبری نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، به نقل از یکی از کارکنان کشتی ساویز گفته است که «روز قبل از حادثه یک فروند بالگرد ناشناس به مدت پنج الی ۱۰ دقیقه در اطراف کشتی ساویز گشت‌زنی کرد.»‌

کشتی ساویز ، روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین (ششم آوریل ۲۰۲۱) همزمان با مذاکرات هسته‌ای در شهر وین، در دریای سرخ هدف مین‌های چسبان قرار گرفت.

موسسه دریانوردی ایالات متحده آمریکا پیشتر در گزارشی گفته بود که ساویز در واقع یک کشتی نظامی متعلق به سپاه پاسداران است که عملیات جاسوسی انجام می‌دهد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی نیز گفته است که کشتی کانتینربر ساویز در چهار سال گذشته پایگاهی دریایی برای پشتیبانی از ماموریت‌های ارسال سلاح به شبه‌نظامیان حوثی و همچنین پایگاهی جاسوسی الکترونیک و رادیویی مورد استفاده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی قرار گرفته است. عربستان سعودی بارها درباره حضور طولانی‌مدت این کشتی در منطقه انتقاد کرده بود.

غرب و کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند که تهران در دوران چند ساله جنگ داخلی یمن، از شورشیان حوثی این کشور حمایت تسلیحاتی کرده است. تهران هرگونه اتهام حمایت از حوثی‌ها را رد می‌کند اما تسلیحات مورد استفاده حوثی‌ها نشان می‌دهد که به ایران ارتباط دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران می‌گوید کشتی کانتینربر ساویز در تلاش‌ها برای مقابله با «دزدی‌های دریایی» در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب فعالیت داشت. ایران همچنین می‌گوید که ساویز به عنوان «ایستگاه پشتیبانی فنی و تدارکات ایران در دریای سرخ عمل‌ می‌کرد و مشخصات و ماموریتش به صورت رسمی به سازمان بین‌المللی دریانوردی اعلام شده بود.»

نورنیوز به نقل از منبع ناشناسی که نامش اعلام نشده گفت:‌ «در روز حادثه نیز و حدود چهار ساعت پس از حمله، از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح به وقت محلی دو فروند شناور تندرو ناشناس در نزدیکی کشتی گشت‌زنی کردند.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفت که گمان می‌شود اسرائیل عامل حمله بوده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز پیشتر به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ساویز مطلع کرده بود. بنی گاتس، وزیر دفاع اسرائیل، ضمن خودداری از گفتن این که آیا کشورش در این حمله دست داشت یا خیر، جمهوری اسلامی

ایران و متحدان منطقه‌ای آن را تهدیدی عمده توصیف کرد. او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اسرائیل باید به دفاع از خود ادامه دهد. در هر نقطه‌ای که چالش عملیاتی و الزام آن باشد، وارد عمل می‌شویم.»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد درباره حمله به کشتی ساویز ابراز نگرانی کرد و «طرف‌ها، از جمله کشورهای منطقه را به خویشتن‌داری حداکثری و خودداری از هر عملی که موجب افزایش تنش شود ترغیب کرد و از آنان خواست تا به وظایف خود تحت قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.»

در ماه‌های گذشته بیش از ۱۲ کشتی تجاری و نفتکش ایرانی به مقصد سوریه، مورد حمله نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند و نیروهای ایرانی نیز به چند کشتی تجاری حمله‌ کرده‌اند.

خبر حمله به کشتی ساویز، در اوج تنش‌های جمهوری اسلامی با عربستان سعودی از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر منتشر شده است.

داده‌های مربوط به مسیر حرکت کشتی‌ها حاکی است که ساویز ، متعلق به خطوط کشتیرانی ایران، در اواخر سال ۲۰۱۶ وارد دریای سرخ شد. اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌ خاور نزدیک، ساویز را یک «کشتی مادر»‌ ایرانی در منطقه توصیف کرده که پایگاهی برای گردآوری اطلاعات و تسلیحات بوده است.

کشتی ساویز تا سال ۲۰۱۵ و امضای برجام تحت تحریم‌های بین‌المللی بود و دولت ترامپ مجددا آن را شامل تحریم‌های آمریکا کرد.